Social media in de schoonmaakbranche

Jeanine van der Veen van EW Facility Services

Privé en zakelijke communicatie lopen steeds vaker door elkaar heen sinds de komst van sociale media als Facebook, Twitter en LinkedIn. Sommigen melden zich bij de komst van zo’n nieuw sociaal medium direct aan – de early adapters, anderen kijken liever eerst de kat uit de boom. Inmiddels kunnen we constateren dat social media geen hype zijn, dus kun je er maar beter je voordeel mee doen. Maar hoe?

Jeanine van der Veen, manager Communicatie bij EW Facility Services is actief op Twitter, Facebook en LinkedIn. Zowel privé als zakelijk. ‘Maar dat is nauw met elkaar verbonden. EW zit ook op Facebook, LinkedIn en Twitter. We gebruiken het om de organisatie te profileren, contact met onze doelgroep te onderhouden en kennis te vergaren en delen. Bovendien kun je door berichten op Facebook of Twitter te zetten extra bezoekers naar je website generen door door te linken.’

Iedereen een mening over social media

‘Social media zijn hot’, gaat Van der Veen verder. ‘Iedereen heeft er wel een mening over, de één na de ander zelfbenoemd social-mediaexpert staat op. Veel organisaties in de schoonmaakbranche hebben het gevoel dat ze “er iets mee moeten” of zijn al aan het experimenteren met social media.

‘Ook zijn er organisaties die social media al geruime tijd volledig hebben geïntegreerd in hun marketing- en communicatiestrategie. Denk bijvoorbeeld aan FNV Bondgenoten dat succesvol campagnes voert via social-mediakanalen als Twitter, Facebook en YouTube.’
Naast een heleboel positieve zijn er ook kritische geluiden te horen over de toepassingen van social media. Social media vergroten het afbreukrisico van merkreputaties. Directies spreken hun zorgen uit over het ontbreken van meetbare resultaten en op de werkvloer benadelen twitterende werknemers de arbeidsproductiviteit.’

Geen hype

‘Maar één ding is in ieder geval duidelijk,’ aldus Van der Veen, ‘social media zijn geen hype uit het eerste decennium van deze eeuw. Social media zijn definitief doorgebroken en kunnen een wezenlijke bijdrage leveren aan marketing-, pr-, service- en verkoopdoelstellingen. Organisaties vragen zich dan ook niet meer af “Gaan we sociale media inzetten?” maar “Hoe gaan we sociale media inzetten?”’

Inzicht in de mogelijkheden

Wil je dat de inzet van social media met succes een bijdrage levert aan je organisatiedoelstellingen dan is het volgens van der Veen als eerste van belang dat je, zonder er een wetenschappelijke studie van te maken, inzicht krijgt in de mogelijkheden en onmogelijkheden van social media. ‘Social media zijn middelen en geen doel op zich.

‘Social media kun je goed gebruiken ten behoeve van het profileren van je organisatie. Via social media kun je uitstekend vertellen wie je bent en wat je doet. Maar niet alleen de normen en waarden van je onderneming zijn de moeite van het posten waard.

‘Aanhaken op actualiteit, een luchtig bericht of eens een compliment maken, geven je organisatie een persoonlijk gezicht en dragen zo positief bij aan het totaalbeeld dat men van je organisatie vormt bijvoorbeeld als een betrouwbare leverancier of aantrekkelijke werkgever’, licht van der Veen toe.

En natuurlijk weet iedereen dat een webgeschiedenis moeilijk ongedaan te maken is. ‘Daarom is enige nuance in communicatie geboden. In de public-relationssector bepleitte men vroeger “Be good and tell it”. Mede door de opkomst van social media is dit nu veranderd in “Be good and think twice before you tell it”. Dat zou iedereen zich ter harte moeten nemen, zeker online.’

Middel om in contact te treden

Naast profileren noemt van der Veen social media als middel om direct in contact te treden met zowel huidige als potentiële opdrachtgevers en werknemers. ‘Maak gebruik van de mogelijkheid een relatie aan te gaan met je doelgroepen. Dit doe je niet door uitsluitend te zenden. Wat vertellen je doelgroepen? Luister hier naar en anticipeer daar op.

‘Maak gebruik van het interactieve karakter van social media. Zo vergroot je de betrokkenheid bij je organisatie en is de drempel voor die potentiële opdrachtgever om met je in zee te gaan weer lager.’

Kracht van social media

Maar niet alleen de marketing- en communicatieafdeling staat in contact met de buitenwereld: ‘Iedere medewerker is een potentiële online ambassadeur. Maak je medewerkers bewust van de kracht van social media. Moedig hen aan social media te verkennen en geef daarbij richtlijnen. Maar houdt de richtlijnen simpel. Het moet wel leuk blijven.’

‘Social media bieden daarbij een fantastische mogelijkheid tot het vergaren en delen van kennis. Er ligt een schat aan actuele (vak)kennis voor handen op social media. Mijn vaknieuws op het gebied van marketing en communicatie houd ik grotendeels bij via Twitter.

Als expert profileren

‘Ook thema’s inzake facilitaire dienstverlening hebben allemaal wel een eigen blog. Zoals het nieuwe werken. Daarbij geeft van der Veen aan dat je ook zelf je rol als expert op je eigen vakgebied kunt profileren. ‘Dat kan onder andere middels een whitepaper, een document waarin je je specifieke visie of oplossing rond een probleem weergeeft, weg te zetten op de verschillende social media. Zo bied je je doelgroepen de mogelijkheid hun kennis te vergroten, versterk je de loyaliteit naar je organisatie en vergroot je de kans dat een prospect je opdrachtgever wordt.’

Schoonmaak niet voorop

De schoonmaakbranche loopt niet voorop als het om social media gaat. De top vijf van schoonmaakbedrijven profileert zich bescheiden op het web. Productleveranciers verkennen mondjesmaat voorzichtig de mogelijkheden van social media.

‘In Nederland zijn het vooral de organisaties gericht op consumenten die de boventoon voeren. Veelal vanwege hun belangen in online verkoop en mede dankzij de enorme marketingbudgetten. Bol.com, Rabobank en Hema zijn goede voorbeelden van organisaties die slagen in een strategie van brede aanwezigheid in social media.’

Kwestie van tijd

Volgens van der Veen is het een kwestie van tijd tot dat ook in onze branche social media gemeengoed zijn. ‘Men gebruikt social media steeds meer ter vervanging van traditionele communicatiemiddelen als e-mail, sms en zelfs telefoon. We kunnen er straks niet meer om heen.’ Daarbij vallen er volgens Van der Veen voor organisaties in de schoonmaakbranche nog veel mogelijkheden te benutten.

Online verkoop en werving

‘Productleveranciers kunnen social media perfect inzetten ten behoeve van het stimuleren van online verkoop. Waar zit je doelgroep online? Zoek ze op, positioneer jezelf, ga de dialoog aan en bouw een relatie op. Stimuleer bezoek aan je webshop door acties en relevante doorlinks.’

Ook in recruitment via social media ziet van der Veen nog veel mogelijkheden onbenut in schoonmaakland. ‘Online werven en werk zoeken is inmiddels volledig ingeburgerd. Social media bieden je gratis de mogelijkheid je potentiële medewerkers op te zoeken en je vacatures onder de aandacht te brengen; tegenover hoge online-marketingbudgetten om met je vacature op je eigen website gevonden te worden.’

Je hoeft geen expert te zijn

Ter afsluiting geeft Van der Veen aan dat je geen expert hoeft te zijn op het gebied van social media om er mee aan de slag te gaan. ‘Maak eerst zelf eens een persoonlijk profiel op bijvoorbeeld Twitter of Facebook. Verken de verschillende social media, kijk naar wat anderen doen, in de schoonmaakbranche maar ook daarbuiten. Vervolgens is het zoeken naar hoe je het beste social media kunt inzetten ten behoeve van jouw organisatiedoelstellingen op een manier die goed bij je past.

‘Stel daarin je doelen en verwachtingen niet te hoog, je begint net. Je zult dan ontdekken dat bewegen in social media net is als fietsen. Wanneer je het eenmaal onder de knie hebt, is het als vanzelfsprekend en vraag je jezelf af waarover je al die poeha maakte. De wereld is nog steeds hetzelfde. Hij ligt alleen beter binnen je bereik.’

Meer weten over het toepassen van social media?
Schrijven voor het web & sociale media (2011), Annelies Verhelst en Victor Peters
Geld verdienen met sociale media (2011), Cor Hospes
Get Social – Online netwerken voor beginners (2011), Jeanet Bathoorn

www.ew.nl

Uit: Professioneel Schoonmaken 9, 2011
Foto: Levin den Boer, persfoto.nu

Reageren?