De Boardroom – Roy Ploum (Hago Next)

PS Boardroom

Curriculum Vitae

Naam
Roy Ploum

Geboortejaar
1971

Bedrijf
Hago Next

Functie
Directeur

Bij dit bedrijf sinds
1999

In deze functie sinds
Juni 2016

Aantal medewerkers
250

Wat doet u op zondag?
Roy Ploum: ‘Genieten van m’n kids! In het weekend draait het vooral om ontspannen. Als het mooi weer is, gaan we graag varen. En sinds dit jaar kijk ik de Formule 1, om Max Verstappen te volgen. Toen zijn vader Jos Verstappen met Ferrari in de Formule 1 reed, keken we ook met z’n allen. Nu er weer een Nederlander meerijdt, is het leuk om ook Max te volgen.’

Welke muziek luistert u tijdens het werk?
‘Op kantoor staat de radio aan, maar daar krijg ik niet zo veel van mee. Ik hang veel aan de telefoon, zeker als ik in de auto zit. Maar ik houd van Nederlandstalige muziek en de top 40.’

Wat herinnert u zich van uw eerste werkdag in de schoonmaak?
‘Tijdens mijn eerste dag bij Hago Next voelde ik me een beetje een vreemde eend in de bijt. Ik kom van buiten de schoonmaak en kijk als innovatiemanager anders tegen dingen aan. Schoonmaak is een wereld op zich; ik wil juist mensen enthousiasmeren dat het ook anders kan.’

Wat is uw grootste passie?
‘Ik ben een man van samen, van vooruit gaan. Het zit ’m heel erg in aandacht, in het goed doen van mensen. Ik draai één keer per kwartaal mee op de werkvloer en bel twee keer per week willekeurig een schoonmaker. Gewoon om te vragen hoe het met ze gaat, wat ze van Hago Next vinden bijvoorbeeld. Oprecht aandacht hebben voor elkaar, niet alleen voor je klanten maar zeker voor je medewerkers, daar gaat het om.’

Door wie bent u het meest geïnspireerd?
‘Hago Next maakt onderdeel uit van familiebedrijf Vebego. Vebego heeft een foundation opgericht die op een structurele manier een bijdrage levert aan maatschappelijke projecten, dicht bij huis maar ook ver weg. Ik ben met de Vebego Foundation naar Sri Lanka geweest. Die reis heeft me ontzettend geïnspireerd. Ik vind dat we samen de wereld een beetje mooier moeten maken en dat begint bij jezelf. Elke dag raap ik daarom iets op van de grond, één dingetje wat niet op de grond thuishoort. Mijn kinderen doen dat ook en in het begin waren ze zo enthousiast dat ze met volle vuilniszakken thuiskwamen. Het idee is juist dat door jouw kleine gebaar anderen geïnspireerd raken om ook iets op te rapen. Als we allemaal elke dag iets oprapen, is het effect vele malen groter.’

Aan welk onderdeel van de schoonmaak wordt in de praktijk te weinig aandacht besteed?
‘Het geloof om de vakschoonmakers onderdeel te laten worden van de calculatie. De werkvloer weet meestal beter wat het gaat kosten dan calculatie. Onze vakschoonmakers doen wel altijd mee in een tender en betrekken wij bij de salespresentatie. Als nieuweling denk ik dat het ook mogelijk is bij calculatie.’

Hoe ziet uw carrière er over tien jaar uit?
‘Ik heb geen flauw idee! Wie had ooit gedacht dat ik directeur zou worden van een schoonmaakbedrijf? Ik geloof in plezier en zolang ik elke dag met plezier naar het werk ga, blijf ik dit doen.’

Van welke beroepsmatige uitglijder hebt u het meest geleerd?
‘Ik ben ooit beleggingsadviseur geweest in de overgangsperiode van gulden naar euro. Een klant belde mij en wilde 30.000 euro investeren, maar in plaats daarvan had ik 30.000 aandelen gekocht, voor een waarde van 30 miljoen euro! Ik heb meteen de klant gebeld en verteld wat er gebeurd was. Hij was niet boos of teleurgesteld en ook de bank wilde meteen helpen. Als je een fout maakt, hoef je je er niet voor te schamen. Wees er eerlijk over, geef het meteen aan en onderneem acties om het in de toekomst te voorkomen. Fouten maken mag!’

Hebt u een gouden tip voor de ontwikkeling van de schoonmaak?
‘Zorg voor een ander type directeur aan de top. Daarmee bedoel ik mee, met andere competenties. Anders blijf je in dezelfde gedachten hangen; de schoonmaak is vaak nog zo conventioneel.’

Wie maakt er bij u thuis schoon?
‘Dat doe ik zelf, samen met mijn vriendin. Ik ben een superopgeruimd persoon, dus ik vind het fijn dat het thuis in orde is. Koken, strijken… ik doe het allemaal.’

Over Hago Next

Schoonmaakorganisatie Hago Next zette vijf jaar geleden een nieuwe norm in schoonmaak. Het bedrijf kiest voor (zichtbare) dagschoonmaak en transparantie voor de opdrachtgever ten aanzien van inzet en resultaat. Met getrainde vakschoonmakers die het gesprek opzoeken met pandbewoners over de prioriteiten voor een schone omgeving, zet Hago Next hoog in op kwaliteit en beleving. Dit doen ze door te focussen op een 9+ organisatie, de klant te verrassen door datadriven oplossingen te bieden, constante drive te hebben naar innovatie en meer dan schoonmaak alleen als dienstverlening te bieden.
Informatie: www.hagonext.nl