Ron Meyer: Sense and simplicity

Professioneel Schoonmaken 10, 2011

Een oeroud Nederlands bedrijf. Leverde tijdens de Tweede Wereldoorlog weliswaar wat elektrische apparaten aan de nazi’s, maar ach. De trots van Eindhoven. Een eigen voetbalclub, inclusief stadion. Een multinational met een winst van 1,5 miljard in 2010. Inderdaad: Philips.

Philips bezuinigt 18 procent op de schoonmaak. In vier jaar tijd. In het hele land. Philips gaf de opdracht. Maar het is altijd handig om slecht nieuws door anderen te laten brengen.

Behalve de schoonmaak, de catering, de beveiliging, callcenters heeft Philips ook z’n uitknijpafdeling uitbesteed. Een tussenpartij die een deel van het eigen uitknijpeffect mag opstrijken.

Schoonmakers in verzet

35 moedige schoonmakers, waarvan het merendeel bestaat uit Nederlands-Turkse dames, besloot in verzet te komen. Tegen te hoge werkdruk, tegen verdwijnende pauzes en voor een betere behandeling. Maar bovenal: voor respect van Philips, dat ‘beschaafde bedrijf’ waarvan sommigen al vele jaren de kantoren, gangen en gebouwen schoonmaken.

Met z’n allen boden ze het schoonmaakbedrijf een petitie aan. En met z’n allen gingen ze op weg naar de verantwoordelijke Philipsmanager. De schoonmakers prikken namelijk door tussenpartijen en slecht-nieuwsafdelingen heen. Je moet zijn waar het geld vandaan komt, luidt het motto.

De deur ging dicht

Doorgaans staan de deuren van de Philipsgebouwen open. De schoonmakers mogen erdoor naar binnen rennen om schoon te maken. Om hun ruggen te vernielen en een onmogelijk aantal gangen of kamers te poetsen. Nu niet. De deur ging dicht. Meedogenloos. ‘Wij wensen de petitie niet te ontvangen.’

Oh jee als iemand klaagt

Aangekondigd en al, met een eenvoudige petitie op zak, kregen 35 schoonmakers de deur voor de neus dicht gesmeten. Lekker sense and simplicity: 18 procent bezuinigen op toch al scherpe contracten.

Oh jee als er iemand opstaat en klaagt. De hoogste alarmfase. Vluchten en duiken! Alle deuren dicht. Rolluikken omlaag. Plat op je buik. De schoonmakers waren verbijsterd. Ontgoocheld. Was dit nou de dank voor al die jaren schoonmaken met passie en inzet? JA!

Maar er zit ook iets heel moois aan zoveel sense and simplicity. Zoveel botheid, zoveel lompheid en zoveel onbeschoftheid, moet wel tot zelfbewustzijn leiden. Tot sterke schoonmakers. En tja, dat willen we allemaal…

Ron Meyer
Vakbondsbestuurder bij FNV Bondgenoten

r.meyer@bg.fnv.nl
Twitter: @MeyerRon

Reageren?