Koos Stuyvers: Business 2011

Professioneel Schoonmaken 1/2, 2011

In deze economisch moeilijkere tijden zie ik veel bedrijven spartelen om nog voldoende klanten binnen te halen. De strijd om aandacht en de strijd om een opdracht is volop gaande.

Hiervoor worden vele trucs toegepast onder het mom van maatschappelijk verantwoord ondernemen of iets anders nieuws om te laten zien hoe goed je bent. Heel vaak leidt genoemde strijd tot ofwel een te lage prijs en dus geen kwaliteit, ofwel geen opdrachtverlening.

Glasbewassing

En wat doen wij? Wij gunnen elkaar het verlies niet eens meer! Dus nog harder strijden… Zouden we niet slimmer moeten zijn? Kunnen we een dienst ook op een andere manier aanbieden? Is er bijvoorbeeld een combinatie te maken tussen alles wat buiten gebeurt in onderhoud? Glasbewassing, gevelbehandeling, onderhoud aan daken, technische installaties, schilderwerk en tuinonderhoud. De signaalfunctie voor de glazenwassers ligt voor de hand, zij zijn de partij die het meest bij de opdrachtgever komt.

Glazenwasser

Of kunnen we toch beter gaan excelleren bij bestaande klanten? Goede klanten nog meer verrassen en ze tot ambassadeurs voor je bedrijf maken. Laat de ambassadeurs maar een goed woordje voor je doen. Zij kennen en benaderen andere bedrijven dan op een heel andere wijze.

Of ligt onze grootste kans bij ons eigen personeel? Een gedreven, enthousiaste glazenwasser kan wel degelijk het verschil maken. Wellicht goed om hier nog veel meer aandacht voor te hebben. Goede medewerkers stimuleren om de ambassadeur van je bedrijf te laten zijn.

OSB

Het is in onze markt vaak heel moeilijk om goedkoper te zijn dan je concurrent, maar dikwijls niet moeilijk om beter te zijn. Misschien zouden we ons daarom meer moeten richten op het anders/beter zijn. In de politiek zeggen ze voortdurend dat er wel wat te kiezen moet zijn. Hoe gaan we dit in onze branche uitdragen? Ik wens ieder professioneel bedrijf in 2011 een flinke dosis nieuw elan. Bij uw branchevereniging OSB heeft dat tot een duidelijk nieuwe energie geleid.

Koos Stuyvers
Voorzitter OSB-segment AWOG

Reageren?