Interview: nieuwe VSR-voorzitter Jacco Vonhof

Jacco Vonhof (l) en Tammo Huizinga

In december 2011 legde Tammo Huizinga zijn voorzitterschap van VSR neer, en werd het stokje overgenomen door schoonmaakondernemer Jacco Vonhof, eigenaar van schoonmaakbedrijf Novon. Vonhof wil VSR meer op de voorgrond plaatsen – zichtbaar en transparant, herkenbaarheid vergroten en vernieuwen aan de voorkant.

Hoe ben je gevraagd?
‘Halverwege vorig jaar ben ik benaderd door Tammo Huizinga (toenmalig voorzitter van VSR, red.). Hij vertelde dat hij zijn laatste periode als voorzitter in december 2011 zou afsluiten en of ik het VSR-voorzitterschap in overweging wilde nemen.

‘Ik ben me meer gaan verdiepen in VSR en ik ben na gaan denken over wat ik eventueel kan bijdragen aan de vereniging. Ik ben geen echte manager, ik ben niet zo van vergaderingen en structuur. Ik ben wel extravert, ik vind het leuk om zichtbaar te zijn, verhalen te vertellen en voor verbinding te zorgen. Deze karaktereigenschappen komen bij VSR nu goed van pas. Het bestuur van VSR gaf aan ook te zoeken naar een persoon met dit profiel.

‘Verder vond ik het belangrijk dat deze rol dicht ligt bij mijn dagelijkse praktijk. Ik heb twintig jaar ervaring met mijn eigen schoonmaakbedrijf. Bovendien heb ik bestuurlijke ervaring. Omdat ik het gevoel heb dat ik iets kan toevoegen, heb ik na de zomervakantie van 2011 besloten om ervoor te gaan.’

Wat ga je doen?
‘Alle commissies zijn goed geregeld, er worden interessante onderzoeken gedaan. VSR heeft de kennis in huis om te ondersteunen in maatschappelijk discussies, bijvoorbeeld over luchtkwaliteit op scholen. De vereniging biedt antwoorden, antwoorden die worden onderbouwd door goed wetenschappelijk onderzoek. Deze informatie mogen we wat mij betreft meer delen. VSR mag wel wat meer op de voorgrond treden; transparant en benaderbaar. 

‘De onderzoeken van VSR hebben grote waarde voor de branche, maar zijn moeilijk vindbaar en alleen toegankelijk voor leden. Ik wil het bereik van de vereniging graag vergroten. Ik ben ervan overtuigd dat leden lid zijn omdat ze het lidmaatschap zien als teken van professionaliteit. Daarmee ondersteunen ze het instituut VSR, maar deze professionaliteit slaat daarmee ook terug op hun eigen organisatie.

‘Verder wil ik iets doen aan het bestaande imago van een serieuze, maar daardoor wat saaie vereniging en aan de positionering van de vereniging ten opzichte van andere branchepartijen. VSR staat iets te veel op zichzelf. Ik wil dichter bij andere stakeholders komen te staan; daar is de vereniging dankzij Tammo klaar voor.’

Hoe ga je dit doen?
‘De komende tijd ga ik afspraken met de voorzitters en directeuren van de andere clubs inplannen: OSB, RAS, SVS. Hoe zijn de verhoudingen en wat kunnen we samen bereiken? Dat ga ik terugkoppelen aan het bestuur. Daarna moeten we met elkaar om de tafel: Hoe dienen we het belang in de schoonmaakbranche?

‘Het tweede dat ik dit jaar wil aanpakken is de huisstijl, pimpen van wat we nu uitstralen. Hoe wordt VSR beter zichtbaar? Hoe kunnen we social media inzetten? Daar is draagvlak voor.

‘Ik ben sinds half december 2011 officieel voorzitter van VSR geworden, maar voor mijn gevoel ben ik nu pas goed op weg. Mijn voorganger heeft een goede structuur neergezet, iets wat VSR nodig had. Nu is het tijd voor vernieuwing. Dat is de basis waarop ik me nu bezig kan gaan houden met de voorkant.’

www.vsr-org.nl

Reageren?