Eureka-schoonmaakmachines naar Nederland

Rudi Brauns (Kathagen)

Kathagen, Belgische importeur van onder andere schoonmaakmachines, gaat op verzoek van schoonmaakmachinefabrikant Eureka uit Italië een distributienetwerk opzetten in Nederland.

PS heeft de primeur, en sales- en marketingmanager bij Kathagen Rudi Brauns vertelt waarin de machines zich onderscheiden, en waarom hij denkt dat er ondanks de tegenvallende economie markt voor is.

Kathagen België

Rudi Brauns is sales- en marketingmanager bij importeur en distributeur Kathagen in België (Belgisch Limburg). Behalve schoonmaakmachines en hogedrukreinigers heeft het bedrijf ook machines op het gebied van heating, perslucht en minitransport.

De veeg- en schrobzuigmachines importeert het bedrijf al twintig jaar van de Italiaanse producent Eureka voor de Belgische markt. Kathagen levert vooral aan de industrie, twintig procent van hun veeg- en schrobzuigmachines gaat naar de schoonmaakbranche. Het bedrijf is per 1 januari exclusief invoerder van Eureka voor de Benelux. Kathagen bestaat 35 jaar. Er werken twintig mensen.

Eureka Benelux

Brauns: ‘Nadat wij zijn gevraagd om een distributienetwerk voor Eureka in Nederland op te zetten, hebben we een afdeling Eureka Benelux opgericht. We hebben vervolgens een plan ontwikkeld om het netwerk in Nederland neer te zetten en snel uit te breiden. Dat plan is in op 1 januari in werking gegaan.’

Veeg- en industriële schrobzuigmachines

Eureka levert industriële veegmachines en industriële schrobzuigmachines. Waarin onderscheid het merk zich van de bestaande machines op de Nederlandse markt?

Brauns: ‘Eureka is een A-merk en geen prijskraker. Er is veel rekening gehouden met ecologie. Dat blijkt uit de watervoorraad van de schrobzuigmachines die je tot drie keer toe opnieuw kunt gebruiken. Het vuile water dat door de machine van de vloer wordt opgezogen, komt in een ecosysteem terecht dat het water filtert, waardoor het direct nog een keer te gebruiken is en – afhankelijk van de mate van vervuiling – daarna nog een keer. Er blijft genoeg reinigingsmiddel in het water achter om het vuil ook bij hergebruik aan zich te hechten.’

Hergebruik vuil water

De schoonwatertank moet voor tweederde leeg zijn om het ecosysteem in te schakelen. Vanaf dat moment gebruikt de machine niet meer het schone water met reinigingsmiddel, maar schakelt het over op hergebruik van het gefilterde vuile water.

Brauns: ‘In situaties waarbij sprake is van zwaar vervuilde vloeren, kan de gebruiker ervoor kiezen om vanuit de schoonwatertank te blijven werken. Het ecosysteem is uitermate geschikt voor supermarktvloeren die dagelijks worden gereinigd, gangen in zorgcentra of sporthallen.’

Besparen per schoonmaakbeurt

Gebaseerd op een vloer van 1.000 vierkante meter die twee keer per week wordt schoongemaakt, zo heeft Eureka berekend, bespaar je met het ecosysteem ga je hiermee 14 euro per schoonmaakbeurt op water, reinigingsmiddel en manuren. Dat is 1.400 euro per jaar.

Brauns: ‘Op de gehele levensduur van de machine bespaar je 7.000 euro en komen er 312 manuren vrij voor andere productieve activiteiten. Traditioneel gebruik je 1.6000 liter per jaar, met deze machine 4.000 liter; je bespaart dus 12.000 liter per jaar, op de hele levensduur 62.000 liter.

Duurzaam ondernemen

‘Het besparen van water is niet zozeer financieel interessant, maar wel op het gebied van duurzaam ondernemen. Eureka heeft een tool ontwikkeld zodat klanten voor hun eigen situatie precies kunnen zien wat de effecten zijn.’

Een ander technisch kenmerk dat deze machines zuiniger maakt, zo vertelt Brauns, is dat je aan kunt geven hoeveel water je voor een bepaald vloeroppervlak wilt gebruiken. ‘De machine zal het waterverbruik vervolgens aanpassen aan de snelheid waarmee je rijdt. Hoe langzamer je rijdt, hoe minder waterverbruik.’

In vier jaar bij de top vijf

Waarom is er markt voor in Nederland? ‘Wij bieden een aanvulling op wat er op de Nederlandse markt al is. De markt voor veegmachines krimpt, die van schrobzuigmachines neemt toe. Er is vraag bij dealers en distributeurs naar een merk dat nog niet op elke hoek van de straat verkrijgbaar is. Wij willen om die reden een gebalanceerd netwerk met een goede verdeling van distributeurs in heel Nederland. Geografisch, maar ook ten opzichte van andere distributeurs.’

Ook over service is al nagedacht: ‘Dat hebben we al afgedekt. Distributeurs kunnen ervoor kiezen om dat zelf te gaan doen, ze kunnen een agent zoeken, of gebruikmaken van de samenwerking die wij hebben opgezet met een externe serviceorganisatie: Protop Service. Er zijn nu al zes monteurs die service voor Eureka kunnen bieden, dit breiden we uit naar tien.’

Toekomst Eureka

Wat is het toekomstperspectief? Brauns: ‘We willen de komende drie, vier jaar bij de top vijf van A-merken gaan horen. Dit jaar willen we met het distributeursnetwerk zeventig procent dekking in Nederland creëren. Dit breiden we daarna uit naar honderd procent.

‘Vanaf de zomer gaan we campagne voeren om bekend te raken bij een brede potentiële klantenkring: schoonmaakbedrijven, industrie, voeding, logistiek, institutionele klanten, et cetera. We gaan de distributeurs begeleiden. Zij krijgen uitgebreide ondersteuning op het gebied van marketing. Wij hebben jarenlange ervaring met Eureka en ervaring met distributie in Nederland, daarmee hebben we alle troeven in handen om dit tot een succes te maken.’

www.kathagen.be

Uit: Professioneel Schoonmaken 1-2, 2012

Reageren?