Schoonmaakmarkt Benelux tijdens ISSA/Interclean

Rob den Hertog, RAI-beursmanager ISSA/Interclean

Al enkele jaren klinken geluiden uit de schoonmaaksector dat de ISSA/Interclean steeds internationaler wordt en daarmee minder interessant voor Nederlandse partijen. Niet voor niets neemt de interesse in de Vakbeurs Facilitair, in januari in Den Bosch, juist toe. De RAI speelt daar dit jaar op in door het organiseren van de Schoonmaakmarkt, speciaal voor de Nederlandstalige bezoeker.

ISSA/Interclean in RAI Amsterdam van 8 tot en met 11 mei
Schoonmaakmarkt op woensdag 9 mei (Europafoyer)

Rob den Hertog, senior product manager van de ISSA/Interclean bij Amsterdam RAI: ‘De bezoekers van de Vakbeurs Facilitair zijn voornamelijk facility managers, inderdaad een doelgroep die interesse zou moeten hebben in schoonmaakdienstverlening, want daar zijn ze verantwoordelijk voor. Schoonmaak is belangrijk, maar facility managers zijn er niet zo mee bezig. Tot ze erachter komen dat een schoon gebouw een gezond gebouw is en je zo zelfs het ziekteverzuim kunt beïnvloeden.

Grootste Nederlandse schoonmaakbeurs

‘Van de ruim twintig duizend bezoekers aan de Vakbeurs Facilitair in 2011, was zes procent geïnteresseerd in schoonmaak, dat zijn gedurende de drie dagen zo’n 1200 bezoekers. Dit blijkt uit hun eigen onderzoek. Vorige keer bezochten bijna 5000 Nederlandse bezoekers de ISSA/Interclean, en je weet dat iedere bezoeker geïnteresseerd is in schoonmaak. Dat maakt het nog steeds de grootste Nederlandse schoonmaakbeurs. Hoeveel mensen krijg je op andere evenementen bij elkaar?’

Nieuwe ontwikkelingen schoonmaak

Den Hertog vervolgt: ‘Naar de ISSA/Interclean komen 950 facility managers, van wie 350 uit Nederland. Een groot deel van hen is verantwoordelijk voor de facilitaire dienstverlening op luchthavens, grote scholengemeenschappen en hotelketens. Zij willen op de hoogte blijven van nieuwe ontwikkelingen en zo vinger aan de pols kunnen houden bij hun schoonmaakleverancier. Gebruikt mijn schoonmaakbedrijf wel de juiste materialen?

‘Uit ons interesse-onderzoek blijkt dat ongeveer zeven procent van de in totaal ruim 23.000 bezoekers op zoek is naar schoonmaakdienstverlening. Daarmee is de ISSA/Interclean ook interessant voor schoonmaakbedrijven om te exposeren. Dit geldt wel vooral voor landelijke spelers.’

Distributeurs schoonmaakartikelen bleven weg

Voor distributeurs en leveranciers is exposeren op de ISSA/Interclean volgens Den Hertog sowieso interessant: ‘Een derde van de bezoekers komt van schoonmaakbedrijven. Deze groep laat zich door fabrikanten misschien wel informeren, maar kunnen niet rechtstreeks producten of machines aanschaffen. Dat kunnen zij bij distributeurs en leveranciers wel, maar die blijven de laatste jaren weg omdat de perceptie is dat de ISSA/Interclean voor de Nederlandse markt minder interessant is geworden. Als er geen distributeurs zijn, waarom zou je dan als eindklant nog komen?’

Dit bleek ook uit onderzoek van de beursorganisatie. ‘Op de vraag of bezoekers wel komen als hun distributeur en leveranciers aanwezig zouden zijn, gaf de meerderheid aan te overwegen om toch te komen.’ Daar speelt de organisatie dit jaar op in. Den Hertog: ‘We introduceren dit jaar de Schoonmaakmarkt. Een Nederlandstalig evenement voor distributeurs en bezoekers uit de Benelux.’

Schoonmaakmarkt

‘Er is behoefte om elkaar te ontmoeten, maar daar is nu geen gelegenheid voor’, gaat Den Hertog verder. ‘Die netwerkplek moet er wel zijn. De Schoonmaakmarkt is daarom georganiseerd op een semi-informele locatie, de Europafoyer. Primair bedoeld voor schoonmaakbedrijven en de overige inkopende partijen die zakendoen met distributeurs. Zij kunnen netwerken en hun distributeur en leverancier ontmoeten.

‘Van die groep hebben tot nu toe toegezegd: Boma, Gelecom, Hijman, Dirksen, Exclusiva, Hazet en Piecom. Daarmee hebben we 50 tot 60 procent van de markt in huis. Het zijn partijen die er in het verleden niet stonden. Verder nemen onder andere de kennisinstituten VSR en SVS Opleidingen deel; net als OSB, ISSA Benelux en de vakpers.’

Fullserviceconcept

De Schoonmaakmarkt wordt georganiseerd volgens een fullserviceconcept voor zowel deelnemers als exposanten. Dat betekent ontvangst met koffie, de hele dag drankjes, een lunch en ter afsluiting een borrel. Deelnemers betalen hiervoor één bedrag en krijgen daar ook een deelnemersplek voor waar ze hun relaties kunnen ontvangen. Bezoekers kunnen gratis terecht.

De schoonmaakmarkt is volgens Den Hertog een succes wanneer de bezoekers en deelnemers aan de schoonmaakmarkt aan het einde van deze dag tevreden zijn: ‘Vooral de bezoekers die nu wel komen omdat hun distributeur aanwezig is, zijn winst voor het evenement. En voor de bezoekers aan de schoonmaakmarkt is dit de unieke gelegenheid om ook weer eens over de moederbeurs te lopen. We moeten niet vergeten dat de Interclean in 1967 is opgestart door en voor de Nederlandstalige bezoeker.’

Informatie: www.issainterclean.com, -> Amsterdam

Reacties

2 Reacties op “Schoonmaakmarkt Benelux tijdens ISSA/Interclean”

  1. Rinie Mekes6 november 2012 om 20:53

    wanneer is de nieuwe datum voor 2013 issainterclean beurs?

    • Inga7 november 2012 om 09:41

      In 2013 is er geen ISSA/Interclean. De volgende is van 6 tot en met 9 mei in 2014. Graag tot dan!

Reageren?