Ron Meyer: Weg met alle citroenen!

Professioneel Schoonmaken 3, 2012

Mocht OSB ooit een nieuw logo willen ontwerpen, dan heb ik een idee. Anders dan al die dure radiospotjes en communicatieadviseurs, is mijn idee niet duur. Ik geef het gratis en voor niks weg. Gewoon omdat het kan. Ik zou OSB aanraden dicht bij zichzelf te blijven. Wie dan kijkt naar de laatste maanden, komt uit bij een gezonde vrucht: de citroen.

De internetencyclopedie Wikipedia is duidelijk: ‘De citroen (Citrus limon) is een gele citrusvrucht met een zure smaak die veroorzaakt wordt door het aanwezige citroenzuur dat ook in veel andere citrusvruchten voorkomt.’

Wie mensen naar de smaak van een citroen vraagt, zal vaak omlaag trekkende mondhoeken, of andere non-verbale uitingen van zuurheid, kunnen aanschouwen. Citroenen zijn zuur. En dat geldt ook voor OSB.

Actievoerende schoonmakers hebben vak op de kaart gezet

Die zuurheid is merkwaardig. Je kunt de stakende schoonmakers en hun vakbond ongetwijfeld veel verwijten vanuit het perspectief van de schoonmaakbedrijven. Maar zelfs de grootste vakbonds- en stakershater, moet erkennen dat actievoerende schoonmakers het vak op de kaart hebben gezet.

Sterker nog: de actievoerders doen wat de commerciële afdelingen van de schoonmaakbedrijven nalaten: ze verhogen de prijs. Ze overtuigen grote opdrachtgevers te kiezen voor kwaliteit en voor vakmanschap. De actievoerende schoonmakers leidden tot de Code Verantwoordelijk Marktgedrag. De actievoerende schoonmakers legden de vinger op de zere plek. Niemand anders.

Bereid eventuele cao-kostenstijging te betalen

NS, Schiphol, KPN, Hogeschool Rotterdam, InHolland, maar ook al eerdere enkele kleinere opdrachtgevers als SVS Opleidingen en Hay Group raakten overtuigd van het échte-mensen-verhaal van de schoonmakers. Ze trekken meer uit voor schoonmaak. Ze zijn bereid een eventuele cao-kostenstijging te betalen.

Gejuich. Loftrompet. Complimenten… zou je verwachten. Een OSB’er had blijkbaar net een citroen ingeslikt toen hij op twitter liet weten: ‘Zo gaat #FNV alle klanten langs en is er in #2030 wel een #caoschoonmaak’

Die reactie is de OSB-boodschap in een notendop. De vakbond is bah. De stakers zijn marginaal. En klanten die (baanbrekend!) publiekelijk verklaren de kostenstijging van een cao te zullen betalen, zijn irrelevant. Zo’n houding is sneu, dom en onbegrijpelijk. 

Kritische schoonmakers beste verkoopafdeling

Meer dan ooit slaagden actievoerende schoonmakers erin om ruimte scheppen voor hún schoonmaakbedrijven en hún vak. Ondernemers zijn vaak creatief en optimistisch. In de schoonmaak zou dat moeten betekenen dat er bedrijven zijn die in het (commerciële en morele) gat springen dat de actievoerders hebben gerealiseerd.

De kritische schoonmakers zijn de beste verkoopafdeling die je kunt hebben. Zij zijn wél in staat om hogere prijzen bij opdrachtgevers af te dwingen.

Omarm hún opstand, hún ideeën én hún vooruitgang. Weg met alle citroenen in de schoonmaak!

Ron Meyer
Vakbondsbestuurder bij FNV Bondgenoten

r.meyer@bg.fnv.nl
Twitter: @MeyerRon

Reageren?