GCA Schoonmaak houdt Amsterdam RAI schoon

Michael Kronenburg, directeur GCA Schoonmaak

’Voor een beurs werken we de hele nacht door’

Elke dag vijftien tot dertig duizend bezoekers, maar voor Michael Kronenburg, directeur van GCA Schoonmaak – het schoonmaakbedrijf van Amsterdam RAI, is de Huishoudbeurs niet veel bijzonders. Het bedrijf heeft al meer dan vijftien jaar ervaring in de evenementen- en entertainmentindustrie.

‘Het schoonhouden van een beurscomplex vergelijk ik met eredivisie voetbal’, vertelt Michael Kronenburg, directeur van GCA Schoonmaak. ‘Dat speel je met spelers op niveau, anders haal je de championsleague niet.

‘Onze medewerkers worden daarom allemaal speciaal opgeleid. Ze zijn officieel gespecialiseerd in het schoonmaken van de Amsterdam RAI, voor, tijdens en na evenementen. Dat betekent dat de basisvakopleiding is uitgebreid lesstof over beursspecifieke situaties.’

Toiletten nooit rustig tijdens Huishoudbeurs

Zo is er tijdens de Huishoudbeurs op de toiletten nooit een rustig moment en werken medewerkers altijd terwijl bezoekers in de sanitaire ruimte in groten getale aanwezig zijn. Ook worden schoonmaakmedewerkers door bezoekers aangesproken omdat ze denken dat ze van de RAI zijn.

Kronenburg: ‘In zo’n geval moeten onze medewerkers iemand verder helpen door hem de weg te wijzen naar de servicebalie van de RAI. Onze mensen moeten daarom vriendelijk en representatief zijn. Niet voor niets dragen zij een gilet en een stropdas. Dat maakt net het verschil.’ Tijdens de opleiding is aandacht voor standschoonmaak, sanitair, congrestaken (bijvoorbeeld zalenzetten), en het werken met de veegmachines.

GCA actie in entertainmentbranche

GCA is in 1992 opgericht door Ron Kronenburg, nog steeds algemeen directeur. Sinds 1996 is het bedrijf actief in de entertainmentbranche. Tegenwoordig komt 65 procent van de opdrachten uit deze hoek.

Het DeLaMar Theater van Joop van den Ende besteedde bijvoorbeeld het schoonmaakonderhoud aan het schoonmaakbedrijf uit, maar ook Eyeworks, de Koninklijke Schouwburg, SS Rotterdam en Jaarbeurs Utrecht. Het bedrijf verzorgt ook het onderhoud van een luxe wooncomplex op de Zuidas, waar huishoudelijk medewerkers de appartementen schoonhouden. In totaal werken 800 medewerkers bij GCA, dat landelijk opereert.

Plattegrond

Een beurscomplex vraagt om een specifieke aanpak. Kronenburg: ‘Per beurs krijgen wij tekeningen van de plattegrond van de beurs. In het geval van de Huishoudbeurs ging het om 10.089 vierkante meter. Zo weten we het aantal vierkante meters en welke standhouders bij de beursorganisatie hebben aangegeven dat ze willen dat hun stand door ons wordt schoongemaakt. Aan de hand daarvan bepalen wij de bezetting.

‘Zodra de standbouwers klaar zijn, beginnen wij voorafgaand aan een beurs met onze werkzaamheden op de beursvloer. Afgelopen zaterdag ging de huishoudbeurs van start; de vrijdag daarvoor zijn wij om ’s avonds om negen uur begonnen met schoonmaken: de stands moeten schoon opgeleverd worden, los vuil moet van de vloer. Daarna wordt het tapijt in de gangpaden gelegd, waarna wij er nog een keer met de veegmachine doorheen gaan. We zijn dan met 60 tot 70 mensen de hele nacht aan het werk.’

Servicemedewerkers houden toiletten schoon

‘Vanaf het moment dat een beurs start, lopen er continu servicemedewerkers van ons rond. Die houden de toiletten, de hoofdingang en verzamelpunten zoals foodcorners bij. Dat gaat de hele dag door. Niets ergers dan dat tijdens een beurs het toilet niet goed schoon is, dat beeld blijft hangen. Elke avond, na sluitingstijd van de beurs, verwijderen we de hervervuiling en maken we de stands weer schoon.’

Gemiddeld werken er dagelijks veertig schoonmaakmedewerkers in de RAI. In tijden van piekdrukte worden uitzendkrachten ingehuurd; een vaste groep mensen met ervaring en een opleiding, zo vertelt Kronenburg. ‘Verder heeft iedere hal een voorman of voorvrouw die de opleiding coachend leidinggeven heeft gevolgd.’

Uniek project tijdens ISSA/Interclean

Samen met de RAI-beursorganisatie van de ISSA/Interclean gaat GCA tijdens de schoonmaakbeurs binnenkort, een uniek project uitvoeren. Kronenburg: ‘Onze medewerkers gaan tijdens de beurs aan het werk met middelen en materialen van aanwezige fabrikanten en leveranciers.

‘Dat betekent een promotieactie voor deze artikelen, want de hele dag worden deze door onze medewerkers gebruikt. En het betekent ook extra aandacht voor ons bedrijf. Daarbij krijgen wij de kans om met de nieuwste technologieën te werken. Dan moet je denken aan stroomloze rugstofzuigers en de nieuwste werkwagens.’

ISSA/Interclean

De ISSA/Interclean is een vakbeurs, in tegenstelling tot de Huishoudbeurs, die een publieksbeurs is. Kronenburg merkt verschil in hoe bezoekers van deze verschillende beurzen een beurs beleven: ‘Tijdens een publieksbeurs zijn bezoekers kritischer. Als er iets ligt, dan rekenen ze je daar direct op af, ook al is het verder schoon.’

VSR heeft het initiatief genomen om tijdens de ISSA/Interclean de beleving van bezoekers aan de sanitaire ruimtes te gaan meten. Op een digitaal scherm kunnen zij aangeven hoe schoon zij het toilet ervaren. Deze gegevens komen rechtstreeks op de stand van VSR binnen. Dit helpt om sneller in te kunnen spelen op de mate van tevredenheid van bezoekers.

Zwart toiletpapier

Kronenburg vertelt dat er beursorganisatoren zijn die helemaal niets aan het toeval overlaten: ‘Het bureau dat de Miljonairfair organiseert wil dat alles in stijl is met de beurs. Zij kopen via de RAI extra diensten van ons in. Zo hebben wij al eens zwart toiletpapier moeten leveren en wilde de organisatie bij de ingang wit tapijt met het logo van de beurs. Daar heeft continu iemand gestaan met een tapijtreiniger.’

Kronenburg wil met het bedrijf nog groeien. Hij heeft een aantal prestigeprojecten op het oog, zoals de Brabanthallen in Den Bosch, Ahoy in Rotterdam en een groot voetbalstadion.

www.gca-schoonmaak.nl
www.rai.nl
www.issainterclean.com

Uit: Professioneel Schoonmaken 4/2012

 foto’s: NFP Photography, Pieter Magielsen

 

Reageren?