Bloe: Schoonbeleving en inzicht in toiletbezoek

Bloe op Avans Hogeschool

Arnaud Opdam, directeur facilitaire zaken van Avans Hogeschool Bosch, nam toiletsysteem Bloe in gebruik en zag samen met schoonmaakpartner CSU hoe deze sanitaire ruimtes schoner en netter achterblijven na toiletbezoek. Bovendien meet het systeem hoe vaak een toilet wordt gebruikt, waarop je het schoonmaakprogramma kunt aanpassen. En: ‘Als een toilet minder wordt gebruikt, dan geldt dat voor de omgeving van het toilet waarschijnlijk ook.’

‘Toen ik voor het eerst de toiletruimte binnenkwam, kreeg ik zin om er schoon te maken’, vertelt Patty de Bonte, objectleider van CSU op de Avans Hogeschool in Den Bosch.

Half maart werd een van de sanitaire ruimtes van het gebouw na een renovatie opnieuw in gebruik genomen, uitgerust met het toiletsysteem Bloe, nu enige jaren op de markt. PS was benieuwd naar een praktijkverhaal.

De Bonte vertelt in dit artikel over haar ervaringen. Ook spraken we met Rob Basjes, director Marketing & Sales van Bloe, Arnaud Opdam, adjunct directeur ICT & Facilitaire Zaken bij Avans Hogeschool Den Bosch en Carlos van der Meijs, districtsmanager bij CSU.

Bloe Basic

Bloe en toiletBloe Basic is een ring die tussen de muur en het toilet wordt bevestigd. Deze ring zorgt ervoor dat bij elke spoelbeurt een gel en een etherische olie wordt afgegeven. De gel is blauw en voorkomt kalkafzetting in de pot. De gel zorgt er bovendien voor dat het oppervlakte van de pot aan de binnenkant gladder wordt, waardoor vuil minder goed hecht.

Door de etherische olie komt een frisse mint-eucalyptus-geur vrij. De blauwe gel en de olie geven een frissere beleving, maar zorgen er ook daadwerkelijk voor dat het toilet schoner blijft. Via internet houdt Bloe bij of er nog genoeg gel en olie in de voorraad zit.

Daarnaast verbruikt een toilet per spoelbeurt minder water en de gebruikersfrequentie wordt bijgehouden. Een aan internetverbonden systeem houdt bij hoe vaak en wanneer een toilet wordt gebruikt. Deze data worden verzameld en zijn door de facility manager en het schoonmaakbedrijf in te zien waardoor de schoonmaak op het gebruik van het toilet kan worden afgestemd.

Bloe Chrystal

Bloe Chrystal is een uitbreiding op Bloe Basic. Het is voor urinoirs en toiletten met hetzelfde systeem, maar uitgebreid met een non-touchspoeling. Bij Bloe Chrystal is het systeem ingebouwd in een glazen unit met een digitaal scherm waarop elke gewenste afbeelding of boodschap te vertonen is. Basjes: ‘De communicatieafdeling van elke bedrijf kan zelf inloggen en afbeeldingen en tekst uploaden.’

Schoonmaakmomenten inregelen

Arnaud Opdam, adjunct directeur ICT & Facilitaire Zaken bij Avans Hogeschool: ‘Bloe Chrystal is nu vier weken in gebruik op deze locatie in Den Bosch. Een jaar geleden werd het al in gebruik genomen op de vestiging in Breda. Daar werd destijds een complete verdieping gerenoveerd, inclusief de toiletgroep. Op deze verdieping zijn alleen werkruimtes voor medewerkers van de school gevestigd, geen lokalen of werkruimtes voor leerlingen.

‘Nadat de nieuwe toiletgroep klaar was bleek echter het toiletbezoek daar alleen maar te stijgen. En dat terwijl het aantal medewerkers gelijk is gebleven. Het blijkt dat studenten die de verdieping passeren juist hier even naar het toilet gaan. Reacties zijn dan ook: “In die hoek ruikt het altijd fris.” “Komt fris over.”’

Spoeldata bijhouden

Bloe en urinoirsEen maand geleden werd ook in Den Bosch een toiletgroep met Bloe Chrystal in gebruik genomen. Opdam: ‘We kunnen nu ook hier spoeldata gaan bijhouden. Hoe vaak wordt een toilet gebruikt? Hoe laat en op welke dag? Zo kunnen we de schoonmaakmomenten inregelen en kiezen voor een reminder per sms na elke vijftig bezoekers, om het toilet na te lopen. Of voor een sms aan de schoonmaakmedewerkers aan het begin van elke ronde, met een overzicht van hoe vaak elke toiletruimte is gebruikt.’

Rob Basjes (Bloe): ‘Deze informatie kun je ook gebruiken voor inzicht in het aanwezige toiletpapier en zeep. Via een sms-bericht krijg je een bericht wanneer een toiletgroep aan bijvulling toe is en hoeveel ervan je op de werkwagen op je ronde meeneemt. De informatie over de gel en de etherische olie komt alleen bij Bloe binnen aangezien wij verantwoordelijk zijn voor het bijvullen. Dat houden wij voor de klant bij.’

Schoonmaakrondes aangepast

Het systeem in Den Bosch is nog maar zo kort in gebruik dat er al wel data worden verzameld, maar er is nog onvoldoende historie opgebouwd om er ook daadwerkelijk een schoonmaakprogramma op aan te passen.

Opdam: ‘Dat is in Breda wel gebeurd, maar het beeld van het gebruik van deze toiletgroep is niet correct. De toiletten worden namelijk vaker gebruikt, juíst vanwege het systeem van Bloe. Op het moment dat <cursief>alle<cursief> toiletten in het gebouw zijn omgebouwd, krijg je pas een betrouwbaar beeld en kun je inspelen met je schoonmaakprogramma.’

Toch is de directeur facilitaire zaken wel iets wijzer geworden over het gebruik van de toiletruimte: ‘De eerste schoonmaakronde werd voorheen om 10 uur gelopen. We dachten, om 8.30 komt iedereen binnen en dan gaan de studenten eerst even naar het toilet. Maar dat blijkt niet zo te zijn. ’s Ochtends wordt het toilet niet zo veel gebruikt. De ronde van 10 uur was daarom weinig effectief. Daar hebben we de rondes nu op aangepast.

Toilet visitekaartje gebouw

Waarom heeft Opdam voor Bloe gekozen? ‘Het toilet is het visitekaartje van je gebouw. Let maar eens op als mensen met vakantie zijn, bijvoorbeeld op de camping, dan is het eerste waar men op let hoe het sanitair eruit ziet. Dit wordt als graadmeter beschouwd voor de hygiëne van de rest van de camping. Dat is in gebouwen net zo.

‘Toen wij de afdeling op de locatie in Den Bosch gingen renoveren, denk je na over: wat willen we bieden? Een zo hoog mogelijke schoonbeleving tegen zo min mogelijk inspanning. Kritiek punt is het toilet. Ik hou van slim. Als een toilet minder wordt gebruikt, dan geldt dat voor de omgeving van het toilet waarschijnlijk ook. Daar kun je als facility manager je voordeel mee doen.’

Nieuwe toiletruimte

Patty de Bonte, objectleider van CSU op de Avans Hogeschool in Den Bosch: ‘Mijn eerste reactie toen ik de plannen voor de nieuwe toiletruimte zag, was: “Nou, nou, het mag wat kosten”. Tijdens de verbouwing ging ik wel elke keer kijken want ik was erg benieuwd. Ik heb het echt zien groeien.’

De Bonte werkt al 25 jaar in de schoonmaak, waarvan de afgelopen vijf jaar op deze locatie. Ze is inmiddels helemaal om: ‘Ik wil dit systeem overal hebben, in heel de school. Dat zou perfect zijn. Helemaal in de ontvangsthal, daar krijgen bezoekers een eerste indruk van het gebouw.’

Contactoppervlakken moeten schoon zijn

Carlos van der Meijs, districtsmanager CSU: ‘Het sanitair is voor ons heel belangrijk. Gebruikers van sanitair komen in contact met oppervlakken, ze moeten dingen aanraken. Dat is iets anders dan een vloer. Voor contactoppervlakken hebben wij als schoonmaakbedrijf dan ook extra aandacht, dat geldt bijvoorbeeld ook voor telefoons. Daarmee komen gebruikers ook in contact. Die moeten schoon zijn.

‘Met Bloe komen wij erachter dat de toiletruimte anders wordt gebruikt. Mensen laten de ruimte netter achter omdat de ruimte een frisse en nette uitstraling heeft. Wij hebben minder tijd nodig om dezelfde hygiënegraad te bereiken. Minder vervuiling betekent dus minder vaak schoonhouden. Bovendien maken mensen in een schoon toilet het hele proces af, tot en met handen wassen en drogen. Ook dat is hygiënischer. Uit een vies toilet wil je zo snel mogelijk weg zijn.’

‘Mensen gaan netter met het toilet om’

De Bonte: ‘Mensen gaan netter met het toilet om. Ze laten geen bekertjes achter, gooien hun kauwgom niet van zich af. En het scheelt dat we in deze toiletten niet hoeven te ontkalken.’

Basjes voegt toe dat het er primair niet om gaat om minder uren te hoeven schoonmaken, maar wel om optimaal schoonmaken. ‘Wij hebben een voorbeeld van een pand waar uit de data bleek dat er op drie van de vier verdiepingen meer mannen werken en dat de herentoiletten daar dus vaker worden gebruikt.

‘Maar op de bovenste verdieping is een callcenter gevestigd, waar overwegend vrouwen werken. Terwijl de verdeling van de toiletten en het schoonmaakprogramma hetzelfde was.

‘Die dames ervoeren dan ook dat er voor hen te weinig toiletten waren en dat deze ook nog te weinig werden schoongemaakt.  Nu is de frequentie op die verdieping verhoogd terwijl op andere verdiepingen de damestoiletten minder vaak konden worden schoongemaakt.’

(Water)Besparing

De bedenkers van Bloe claimen bovendien een waterbesparing van op de urinoirs 80 tot 90 procent per spoelbeurt. Een urinoir verbruikt normaalgesproken 3 liter per spoelbeurt, met Bloe is dat 0,2 liter. Basjes: ‘Dit heeft te maken met de ring die wordt geplaatst. Deze zorgt ervoor dat er minder water wordt gebruikt, maar wel onder een hogere druk. Een gewoon toilet verbruikt normaal gemiddeld 6 tot 7 liter per spoeling, met Bloe bespaar je 20 tot 30 procent.

En omdat kalkvorming wordt tegengegaan door de gel, en de olie zorgt voor minder aanhechting van vuil, komt het minder vaak voor dat een gebruiker de neiging heeft om een tweede keer te spoelen.’

Opdam zou van iedere ruimte in zijn gebouw wel willen weten hoe vaak en door hoeveel mensen een ruimte wordt gebruikt. ‘Gebruikt een groep van dertig leerlingen een lokaal of maar vijf. In dat geval kunnen ze ook in een projectruimte gaan zitten. De informatie zelf zegt nog niets, je moet er een lijn uit zien te halen.’

Opdam erkent dat Bloe een investering is, maar het systeem levert op verschillende manieren ook iets op. Efficiënter schoonmaken, een betere beleving door gebruikers van een pand en informatie over het gebruik van niet alleen de toiletten maar ook van de ruimtes daar omheen.

De Bonte: ‘De reacties zijn heel positief. Het valt gelijk op.’ Opdam: ‘Ik word betaald voor optimale huisvesting met redelijke kosten daarom is het voor mij de investering waard.’

‘De schoonmaakronde van 10 uur bleek weinig effectief, we hebben we de rondes nu aangepast.’

www.csu.nl
www.bloe.eu

Uit: Professioneel Schoonmaken 5, 2012

Op de foto vlnr: Rob Basjes, Arnaud Opdam, Carlos van der Meijs, Patty de Bonte

foto’s: Levin den Boer, persfoto.nu

Reacties

Één reactie op “Bloe: Schoonbeleving en inzicht in toiletbezoek”

  1. Chris7 december 2012 om 22:39

    Het toilet bij Avans is prachtig, maar de helft van de tijd werkt het niet.
    En dat al een jaar lang.

Reageren?