‘Code brengt vakmanschap terug in de schoonmaak’

Code Verantwoordelijk Marktgedrag

Het oude gedeelte van het Zwolse stadhuis getuigt van vakmanschap. Een perfecte locatie om de Code Verantwoordelijk Marktgedrag te ondertekenen. Naast gastheer Gemeente Zwolle hebben ASP Gebouwenservice, CleanSupport, HG van Kruistum Advies en ROC Landstede op 28 juni de Code ondertekend.

Tijdens deze regionale ondertekening waren de schoonmakers en vakmanschap de belangrijke gespreksonderwerpen. Zo vindt de heer Van Kruistum (HG van Kruistum Advies) het belangrijk dat de schoonmakers prettig kunnen werken. ‘Ik werk al 15 jaar conform de code. Met de code komt het vakmanschap terug in de schoonmaak’.

Schoonmaken voor mensen en met mensen

Bert Kaspers (CleanSupport) is van mening dat schoonmaken een vak is dat je uitoefent voor mensen en met mensen. Kaspers: ‘Een goede balans, transparantie en communicatie met de opdrachtgever zijn hierbij onmisbaar’.

Emancipatie schoonmakers

Naamgenoot van de voorzitter van de codecommissie Kees Blokland (van ROC Landstede) is het er mee eens dat het uiteindelijk om de mensen gaat die het werk doen. Hij vindt de emancipatie van schoonmakers belangrijk, onder andere door goede taaltrajecten. Als Neerlandicus heeft hij taaltrajecten ontwikkeld en gegeven. En heeft hij gezien hoe belangrijk goede taalbeheersing is voor mensen.

De heer Tijhaar (Gemeente Zwolle) geeft aan dat de bezuinigingen bij het ambtenaren¬apparaat niet over de rug van de schoonmakers gaan. Tijhaar: ‘Bij de aanbesteding moet de opdrachtgever niet het onderste uit de kan willen. Het schoonmaakbedrijf moet ook wat kunnen krijgen’.

Dagschoonmaak

De gemeente hanteert nu bijvoorbeeld ook dagschoonmaak, in navolging van de provincie. ‘Dit bevalt uitstekend. Medewerkers van de gemeente kennen de schoonmakers, die hiermee uit de anonimiteit komen’, aldus Tijhaar.

De heer van der Heijden (ASP Gebouwenservice) stelt zich de vraag wat zijn organisatie kan doen om aan te sluiten bij de eisen die opdrachtgevers stellen. Zijn organisatie zal de Code ook bij de opdrachtgevers aan de orde stellen. En daar is de heer Kaspers het mee eens. Volgens hem ligt er een kans naar opdrachtgevers, met name naar de kleinere opdrachtgevers. Hij vindt het jammer dat er nog maar weinig kleine opdrachtgevers hebben getekend.

De ochtend werd afgesloten met het ondertekenen van de Code. Een jaar na de officiële introductie van de Code onderschrijven meer dan 630 organisaties de Code, waaronder meer dan 80 opdrachtgevers en 10 makelaars.

Informatie: www.codeverantwoordelijkmarktgedrag.nl, www.ras.nl

Reageren?