SCA rondt overname van Georgia-Pacific´s Europese tissue business af

SCA Hygiene Products

SCA’s overname van Georgia-Pacific´s Europese tissue business is voltooid. De overnameprijs bedraagt EUR 1,32 miljard vrij van schuld. In 2011 hadden de overgenomen activiteiten een omzet van EUR 1,25 miljard.

Georgia-Pacific is sterk vertegenwoordigd in Europa, zowel met de ‘away-from-home’ producten als met de tissueproducten voor de consumentenmarkt. Hun producten in beide segmenten zijn op de markt vooral bekend onder de merknaam Lotus.

Strategische overname

“We zijn verheugd dat de overname nu afgerond is. Deze strategische overname zal ons productaanbod versterken met bekende merken en zorgt voor een bredere geografische dekking in Europa. Verder leidt het tot aanzienlijke synergievoordelen,” zegt Jan Johansson, president en CEO van SCA.

De jaarlijkse synergievoordelen worden geschat op EUR 125 miljoen. Deze zullen volledig behaald worden binnen drie jaar na het sluiten van deze deal. De gerelateerde kosten worden geraamd op EUR 130 miljoen.

Lotus

De afronding volgt na de goedkeuring van de EU en de opvolging van hun voorwaarde dat SCA Georgia-Pacific´s consumer tissue business in het Verenigd Koninkrijk, waaronder productiecapaciteit, moet verkopen.

Dat geldt ook voor Georgia-Pacific´s consumer tissue branded business in de Benelux, waarvan de licentie van het merk Lotus voor een gelimiteerde periode wordt verkocht en voordelen van Georgia-Pacific´s en SCA´s retail branded business in Scandinavië, waaronder productiecapaciteit.

De onderdelen, die dienen te worden verkocht zijn samen goed voor een omzet van ongeveer EUR 200 miljoen, hetgeen in lijn is met de verwachtingen en  SCA’s evaluatie van de overname niet verandert.

Informatie: www.sca.com

Reageren?