Nieuwe werkkleding Facilicom ‘Past beter bij dagschoonmaak’

Mart Visser presenteert schetsen kleding Facilicom

Een jaar geleden realiseerde het management van Facilicom zich dat het tijd was voor nieuwe bedrijfskleding. Aanleiding: multiservicecontracten, de schoonmaker als gastheer en klanten die kenbaar maakten een bepaalde uitstraling te wensen. Concerndirecteur Geert van de Laar: ‘We waren er gelijk over uit dat Mart Visser de kleding moest ontwerpen. Hij is een professional en heeft ruime ervaring met beroepskleding.’

Mart Visser

‘Functioneel, modern en chic.’ Geert van de Laar, concerndirecteur Facilitaire Bedrijven Nederland, vertelt over de motivatie van het bedrijf om te kiezen voor een nieuwe kledinglijn, ontworpen door een van Nederlands bekendste couturiers, Mart Visser. Het gaat om kleding voor medewerkers in de schoonmaak (Gom), beveiliging (Trigion), bouw (Breijer), catering (Prorest), horeca (Tapwacht) en thuiszorg (Axxicom).

Geen samenhang

Van de Laar: ‘De medewerkers van al onze divisies gaan netjes gekleed, maar in sommige gevallen is de kleding gedateerd. Bovendien komt het steeds vaker voor dat we multiservicecontracten afsluiten, waardoor onze catering-, beveiligings- en schoonmaakmedewerkers in hetzelfde pand werken en samen optrekken. Het is dan jammer dat er qua kleding geen samenhang is.

‘Vanuit het management ontstond daarom de behoefte aan één lijn. En ook van sommige medewerkers kwam de wens dat het wel wat vlotter mocht. De kleding van onze beveiligers bijvoorbeeld, is al jaren hetzelfde.’

Eén kledinglijn voor alle medewerkers

‘Tegelijkertijd bleek in de bijeenkomsten over hostmanship hoe belangrijk medewerkers het vinden om er goed uit te zien. Op vragen als: “Wanneer zit je lekker in je vel?”, en: “Wanneer krijg je een glimlach?”; was een vaak gehoord antwoord: “Als ik er goed uitzie”.

In de catering en schoonmaak, waar meer vrouwen werken dan mannen, vinden medewerkers het vooral belangrijk om er leuk uit te zien. In de beveiliging, met meer mannen, werd functioneel als belangrijkste kenmerk van kleding gegeven. Alles bij elkaar opgeteld, hebben we gezegd: het zou mooi zijn als we één kledinglijn kunnen laten ontwikkelen.’

Ontwerp van bekende couturier sneller geaccepteerd

Geert van de Laar (concerndirecteur Facilitaire Bedrijven Facilicom)Van een goede couturier mag je een mooi ontwerp verwachten, maar dat was niet de enige reden om te kiezen voor een bekend gezicht, vertelt Van de Laar: ‘Als ik zeg dat de bedrijfskleding geel moet worden, dan zegt iedereen: “Geel? Waarom geel?” Maar als een bekende couturier iets ontwikkelt dan wordt zo’n ontwerp sneller geaccepteerd. Dan denk je: “Hij zal het wel weten.” Een bekend gezicht kan ervoor zorgen dat medewerkers de kleding graag dragen.

‘Hetzelfde geldt voor de acceptatie van de nieuwe kleding door de verschillende divisies. Die maakten tot nu toe hun eigen keuze, dat vinden ze leuk. In deze situatie zouden ze het kunnen ervaren alsof een ontwerp wordt opgelegd. Dan helpt het dat het een ontwerp van een professional is.’

Enquête

Het idee voor een nieuwe kledinglijn ontstond in het tweede kwartaal van 2011. Van de Laar: ‘We waren er gelijk over uit dat het Mart Visser moest worden. Hij is een professional en heeft ervaring met beroepskleding. Hij ontwierp ook de kleding van KLM en van partycateraar Maison van den Boer. De volgende stap was een enquête onder al onze medewerkers met onder andere de vraag: “Wat vinden jullie belangrijk?”

‘De medewerkers van Gom Schoonhouden bleken heel tevreden met hun kleding, in tegenstelling tot de medewerkers van de beveiliging. De schoonmaakmedewerkers gaven aan dat ze het leuk vinden om nieuwe kleding te krijgen – ook in andere kleuren -, maar het model hoefde wat hen betreft niet te wijzigen. Kleding moet nu eenmaal ook functioneel zijn: een schort met grote insteekzakken, en: “We moeten ons wel kunnen bewegen.”

‘Beveiligingsmedewerkers gaven aan graag een zomer- en een wintertenue te hebben. Maar op die wens kunnen wij niet ingaan, dat wordt te duur. Wel gaan we extra goed letten op de stof die wordt gebruikt en of er iets mogelijk is met verschillende kledingstukken, die je naar gelang het jaargetijde en de temperatuur al dan niet met elkaar kunt combineren.

‘We hebben alle input verwerkt en aangeboden aan Mart Visser. Samen met onze eigen eisen: de kleding moet tien jaar meegaan en dus niet te trendgevoelig zijn, het moet draagbaar zijn, en de kwaliteit van de stoffen moet hoog zijn. Ook na veelvuldig reinigen moet de pasvorm nog goed zijn. Toen is hij met een eerste schets gekomen.’

Kledingcommissie

Een kledingcommissie, breed gevormd vanuit alle divisies, moest ervoor zorgen dat het een lijn zou worden die aansluit bij het hele bedrijf. De meeste commissieleden waren over de eerste schetsen enthousiast. Van de Laar: ‘Maar er waren er ook die zeiden: “Gaan we dit dragen?”

‘Nieuw in de kleding voor onze schoonmaakmedewerkers is dat we ons meer gaan richten op een totaalplaatje. Dus niet alleen een schort voor over de eigen kleding, maar de mogelijkheid om een heel tenue te dragen: pantalon, polo en jasje. Dat past beter bij dagschoonmaak en de nieuwe schoonmaker: de cleaning host.

‘De hoofdkleur wordt blauw. Geen KLM-blauw of beveiligingsblauw, maar iets er tussenin. Het eerste voorstel was om dit te combineren met licht grijs, maar we zijn nu in overleg of dat niet met een steunkleur kan.

Proefmodel

‘De schetsen zijn nu uitgewerkt en Mart Visser werkt aan een proefmodel. We hebben gevraagd om een model in maatje 38 maar ook één in een grotere maat. Dat moet er ook mooi uitzien. Na goedkeuring, wordt een groter aantal sets kleding geproduceerd. In juni verwachten we het eerste proefmodel en we hopen in september of oktober de draagproeven te starten. Medio volgend jaar moet de uitrol plaatsvinden.’

Nieuwe kleding voor 32.000 medewerkers betekent een flinke klus voor het bedrijf dat de kleding gaat produceren. Van de Laar: ‘We gaan de productie aanbesteden. Waarschijnlijk aan meerdere partijen, mede op advies van Mart Visser. Het ene bedrijf is gespecialiseerd in pantalons, terwijl een ander expert is op het gebied van overhemden.’

Project van miljoenen

Het ontwerp, de productie en uiteindelijk de transitie, is een project van miljoenen, vertelt Van de Laar. ‘We willen straks in één keer over naar de nieuwe kleding, dus ook de medewerkers die net nieuwe kleding hebben. De kosten verschillen per divisie. De kleding van onze beveiligers is omvangrijker, met een pantalon, colbert, blouse, overhemd, dat komt neer op 500 a 600 euro per persoon. Voor schoonmakers is dat onder de 100 euro per persoon.’

De eerste objecten waar de kleding zal worden gedragen, is op de multiservicelocaties. Van de Laar: ‘Daar is de behoefte het grootst. De klant vraagt erom. We verwachten dat de uniforme bedrijfskleding nog een ander effect heeft: dat medewerkers zich op deze locaties meer aan elkaar verbonden zullen voelen. Het helpt bij het teamgevoel. Ook al blijft Gom gewoon Gom en Trigion blijft Trigion; de uitstraling zal hetzelfde zijn. En wij geven als bedrijf aan: we vinden jou belangrijk.’

www.facilicom.com

Lees ook het interview van PS met Mart Visser

Uit: Professioneel Schoonmaken 6, 2012

Foto Mart Visser: Concpt, i.o.v. Facilicom Services Group

Reageren?