‘Bedrijfskleding steeds modieuzer’

Wilna Dirksen en Alex Postma

Dirksen Schoonmaakartikelen & Bedrijfskleding viert dit jaar haar 25-jarig jubileum. Wilna Dirksen, verantwoordelijk voor de tak Bedrijfskleding, en Alex Postma, directeur, over dienstverlening, duurzaam ondernemen en trends. ’Nu vaker overdag wordt schoongemaakt, krijgen medewerkers te maken met de klanten van je klant.’

‘Een van de trends is dat bedrijfskleding eruit moet zien zoals je het zelf ook privé zou dragen; draagbaar en comfortabel maar ook modieus en stoer’, vertelt Wilna Dirksen, productmanager Kleding en mede-aandeelhouder van familiebedrijf Dirksen Schoonmaakartikelen & Bedrijfskleding (Dirksen).

Het bedrijf bestaat dit jaar 25 jaar. Alex Postma, directeur en mede-aandeelhouder: ‘Het bedrijf is eind jaren tachtig opgericht. Toen nog leverden we alleen schoonmaakartikelen. Halverwege de jaren negentig ontstond onze tweede bedrijfstak: bedrijfskleding.’

Vraag naar modernere uitstraling

Dirksen: ‘Ik kwam in die tijd in het bedrijf en had net mijn opleiding Textiel & Management afgerond. Tegelijkertijd ontstond in de sector meer vraag naar kleding met een modernere uitstraling. Bovendien kwamen er Arbo-eisen op dit gebied. Kleding kwam meer in de spotlights.’

Postma: ‘Het was niet zo van: “Dat gaan we er wel even bij doen”. We wilden ook echt een rol van betekenis spelen. We vinden dat klanten meer mogen verwachten dan alleen een goed product tegen een goede prijs. Het gaat ook om advies. Iedere glazenwasser heeft een broek nodig, maar staat hij buiten in 35 graden te werken of juist in de kou? Wij gaan er niet vanuit dat de klant voor iedere situatie op zijn netvlies heeft wat in welke situatie de beste keus is.’

Maatregistratie

Kleding passenDirksen: ‘Zo doen wij voor klanten ook maatregistratie. We nemen maten op, en registreren deze zodat bij een volgende bestelling de gegevens al bekend zijn. We willen ontzorgen.’ Het bedrijf heeft nu 30 medewerkers in dienst en werkt bij piekperiodes met ingeleend personeel.

Voedingsmiddelenindustrie

Postma: ‘Veel van onze klanten zijn schoonmaakbedrijven, maar ook bedrijven uit de voedingsmiddelenindustrie en overheidsinstellingen nemen kleding bij ons af. Zo leveren wij al geruime tijd alle kleding en uniformen voor de Douane en Belastindienst Nederland. Kom je op Schiphol, dan zie je medewerkers in onze kleding lopen.’

‘In de voedingsmiddelenindustrie is uitstraling minder belangrijk dan hygiëne en veiligheid. De kleding is in deze branche vooral bedoeld ter bescherming van personen, en ter bescherming van producten. Er wordt meer geïnvesteerd in kleding omdat die bedrijven met fulltime medewerkers werken.’

Bedrijfskleding kan met zelfde budget fraaier

Dirksen: ‘Schoonmaakbedrijven geven relatief weinig geld uit aan kleding, het wordt nog wel eens afgedaan met een schort en een polo. Dat is het gevolg van flexibele contracten en relatief veel parttimers. Toch kan het – met hetzelfde budget – vaak wat fraaier.

‘In de schoonmaakbranche moet kleding representatief zijn, jouw medewerkers lopen immers bij de klant. Wat wil je als schoonmaakbedrijf bij je klant uitstralen? Maar het moet medewerkers ook beschermen aangezien zij bijvoorbeeld met zuren werken.’

Postma: ‘De bedrijfskleding moet passen bij de uitstraling van een bedrijf. Een schoonmaker bij een advocatenkantoor hoeft er niet als een advocaat uit te zien, maar het kan wel wat netter. Vooral nu vaker overdag wordt schoongemaakt. Dan krijgen je medewerkers opeens ook te maken met de klanten van je klant.’

Vertaald naar de huisstijl van het bedrijf

Overleg over kledingDirksen: ‘We gaan het gesprek aan met de klant en doen een passend voorstel, vertaald naar de huisstijl van een bedrijf. Bij een bestelling van alleen polo’s leveren we gewoon aan, maar bij een complete collectie komen we maat nemen.

‘We kunnen al voor bedrijven met enkele tientallen medewerkers private-labelkleding laten maken – met kleurencombinaties die de kleding echt uniek maken. Het is dus ook voor kleinere bedrijven interessant. We maken de kleding in ons atelier op maat. Het is een manier om je te onderscheiden. En over het algemeen, bij de genoemde aantallen, is de prijs ongeveer gelijk aan de standaard kleding.’

Vezeltechnologie

Hoewel werkkleding wat conservatiever is dan gewone kleding, zijn er wel degelijk trends waar te nemen. Dirksen: ‘Vroeger werd de kleding oversized gedragen, nu mag het wat sluitender. Ook veiligheidsschoenen zijn modieuzer. Wij hebben een model, dat zijn net sneakers. De ontwikkelingen op dit gebied zijn in de bedrijfskleding altijd trendvolgend. Het moet vier tot vijf jaar meegaan.

‘Er zijn ook veel nieuwe ontwikkelingen op het gebied van materialen, stoffen en vezels. Je ziet meer gebruik van duurzame vezels zoals Tencel. Dit is gemaakt van puur natuurlijke houtcellulose, en combineert de meest gewilde en belangrijke eigenschappen van vele natuurlijke en synthetische vezels. Dat heeft dezelfde eigenschappen als katoen maar heeft een duurzamere manier van produceren. Er zijn grote doorbraken in vezeltechnologie; stoffen die eigenschappen van synthetische vezels en natuurlijke vezels combineren.’

Duurzaamheid

Postma: ‘Duurzaamheid is een trend die als rode draad door recente ontwikkelingen loopt. Er is een groeiend besef dat de wereld eindig is. Er is meer welvaart, meer verbruik en daardoor toenemende schaarste. Dat besef heerst en dat zie je terug in onze branche, bijvoorbeeld in een groter aandeel biologisch katoen. Vroeger werd dat gezien als een geiten-wollen-sokken-ontwikkeling. Nu niet meer, het is niet meer te stoppen.

‘Zelf geven wij invulling aan beleid op dit gebied door bijvoorbeeld kleding te hergebruiken. We vervezelen de stof en zetten deze opnieuw in. Als partij tussen het aanbod en de eindklant in overbruggen we verhoudingsverschillen, ook op het gebied van mvo. Je kunt zeggen: “U vraagt wij draaien”, maar wij adviseren ook.’

Kleding grote emotionele waarde

Dirksen: ‘Er is een aantal ontwikkelingen waar we in de toekomst verder op inzetten: duurzaamheid, collecties op maat en een goede dienstverlener zijn, nog buiten het leveren van kleding om.’

Postma: ‘Kleding heeft een grote emotionele waarde. Iedereen heeft er een mening over. De dragers zijn voor ons daarom belangrijk. Het draait niet alleen om een deal met inkoop maar om een persoonlijke benadering. De drager moet zich prettig in de kleding voelen. Klachten komen uiteindelijk namelijk ook weer bij inkoop terecht. Bij ons koop je niet alleen een product, maar koop je de service erbij. Wij willen de klant totaal ontzorgen.’

www.dirksen.nl

Foto’s: NFP Photography – Marijn van Rij

Uit: Professioneel Schoonmaken 6, 2012

Reacties

Één reactie op “‘Bedrijfskleding steeds modieuzer’”

  1. Unishore26 februari 2014 om 13:46

    “Dirksen: ‘Er is een aantal ontwikkelingen waar we in de toekomst verder op inzetten: duurzaamheid, collecties op maat en een goede dienstverlener zijn, nog buiten het leveren van kleding om.”

    Een goed streven. Zeker in een branche waar de wensen en behoeftes continue in veranderen kun je het beste anticiperen door middel van het bieden van maatwerk.

Reageren?