Dag van de Vooruitgang levert innovaties op voor schoonmaak

Vebego

Hoe verbeteren we de dienstverlening in de wijk? Hoe maken we van medewerkers  in laagbetaalde banen in de dienstverlening unieke onvervangbare krachten? Hoe zetten we optimaal de kennis van reizigers in om toch snel te kunnen doorreizen bij vertragingen? En hoe leren we Nederland met plezier diensten te verlenen? Deze vragen stonden centraal tijdens de eerste ‘Dag van de Vooruitgang’, die donderdag 22 november plaatsvond in Ahoy Rotterdam.

Circa 300 deelnemers van NS, Schiphol, Nedtrain, G4S en initiatiefnemers Vebego (Hago, Alpheios, Assist, Yask)  en &Samhoud werkten samen aan innovaties om de dienstverlening naar een hoger plan te brengen.

Via innovaties uit de crisis

De dienstverlening in Nederland kan en moet beter, vindt Ronald Goedmakers, directievoorzitter van initiatiefnemer Vebego. “We moeten oplossingen bedenken die de servicekwaliteit omhoog brengt. Dienstverlening moet een toegevoegde waarde zijn en niet een kostenpost.  In de schoonmaak, in de beveiliging en de catering. Het moet over mensen gaan die het leuk vinden mensen service te verlenen. We moeten ons uit de crisis innoveren. En dat moeten bedrijven vooral zelf doen.”

Op de Dag van de Vooruitgang werden vier concepten gepresenteerd die de afgelopen maanden in samenwerking tussen verschillende bedrijven zijn  bedacht. Uitgangspunt was steeds een maatschappelijk probleem.

Schoonmakers moeten zichtbaarder worden

Optimaal gebruik maken van drijfveren. Schoonmakers moeten zichtbaarder worden; verantwoordelijk worden voor hun werk, meer ruimte krijgen om hun vakmanschap te etaleren.

Op de Dag van de Vooruitgang werd het idee bedacht van het SchoonmakersGilde.  Schoonmakers , geselecteerd op basis van een test, worden zelfstandige ondernemers. Zij kunnen hun eigen werk plannen,  zelf initiatief nemen, worden zelf verantwoordelijk voor extra taken.  Of het idee werkt wordt snel duidelijk. Er start onder regio van Hago Zorg een pilot in Vlaardingen.

Betere zorg in de wijk

In de gemiddelde Nederlandse wijk in Nederland lopen zo’n tachtig dienstverleners rond. Van energieleveranciers tot groenvoorzieners. Dat kan beter, sneller en goedkoper door betere samenwerking en  gebruik van slimme technologie.

Erik Veldhoen, uitvinder van Het Nieuwe Werken: “De monteur van het energiebedrijf constateert nu bij controle dat er iets mis is bij een mevrouw van 88, maar dat bericht komt nooit terecht bij de wijkverpleegkundige. Dat kan wel als we slimme technische oplossingen gaan bedenken. Daarmee wordt dienstverlening in de wijk ook goedkoper.”

Hago Next ook voor catering en beveiliging

Met oprecht plezier en een grote glimlach koffie serveren of bewakingsdiensten uitvoeren. Het is een kunst. Dienstverlening in Nederland kan beter door het toepassen van de Next Principles.

Een aanpak gebaseerd op de filosofie achter het succesvolle schoonmaakconcept Hago Next. Onderscheidend hierbij zijn zichtbaarheid van schoonmakers, het centraal stellen van de schoonbeleving van de klant en slim gebruik van technologie.

Het concept kan, zo bleek tijdens De Dag van de vooruitgang, ook worden toegepast in catering, beveiliging en andere vormen van dienstverlening waarbij de uitvoerend medewerker nu zijn werk nog vaak anoniem en verstopt uitvoert. Bedrijven zien hierin grote kansen tot verbeteren van dienstverlening.

De wijsheid van de crowd

Geen grotere irritatie voor treinreizigers dan vertraging en niet weten wat er aan de hand is en hoe lang het gaat duren. Het duurt vaak even voordat NS kan vertellen wat er aan de hand is, er bussen zijn geregeld etc.

Door optimaal gebruik te maken van de wijsheid van  reizigers zelf  kan deze irritatie worden weggenomen. Tijdens De dag van de Vooruitgang werd een app, de Tripangel,  gepresenteerd die hierbij helpt. Partijen als NS, Schiphol keken er met belangstelling naar.

Volgend jaar is er weer een Dag van de Vooruitgang, zo kondigde Vebego aan.

Informatie: www.vebego.com

Reageren?