ISS-directeur: ‘Een grote fout’

Maarten van Engeland, directeur ISS Facility Services, over de brief van ISS aan leveranciers

Eind november vroeg ISS in een brief aan onderaannemers om een teruggaaf van drie procent over de door de leverancier gefactureerde omzet in 2012. Dit schoot in het verkeerde keelgat van onderaannemers, maar ook van andere marktpartijen. ISS lag onder vuur. Exclusief aan PS vertelde algemeen directeur Maarten van Engeland over het incident: ‘Het is de verkeerde manier en daar heb ik berouw over.’

‘Marktleider ISS aan de bedelstaf’, ‘ISS: Van marktleider tot marktlijder?’, ‘ISS vraagt leveranciers om betaling van 3 procent gefactureerde omzet’. Koppen boven artikelen in verschillende vakmedia, nadat ISS Cleaning Services op 20 november een brief verstuurde naar haar leveranciers, met het verzoek om over 2012 drie procent van de gefactureerde omzet terug te betalen. Maarten van Engeland over het incident, dat hij kwalificeert als ‘een grote fout’.

U bent bereid uw kant van het verhaal te vertellen, wat is uw kant van het verhaal?

‘We willen met ISS een nieuwe koers varen. We willen het beste dienstverlenende bedrijf worden. Voor klanten, medewerkers en partners. Het beste betekent goede relaties, een goede omgeving voor medewerkers, waar goed voor je wordt gezorgd en waar je een opleiding krijgt. Dat is belangrijk omdat wij geloven dat als mensen trots zijn om voor je te werken, ze dat overdragen. Dat zij dan kwaliteit afleveren. Verder willen wij willen een goede relatie met klanten en daarvoor heb je je partners nodig.

‘Daarnaast is er een situatie in de markt waar we op moeten reageren: de negatieve prijsspiraal. Ook wij staan achter de gedachte: genoeg is genoeg. Daar ben ik het mee eens en daar is het moederbedrijf het ook mee eens. Het is te ver gegaan in de Nederlandse markt en dat moeten we terugdraaien. Maar deze gedachte is in de branche, en dus ook in ons bedrijf, niet altijd de toon van de dag geweest. Daar moeten mensen aan wennen.

‘Tegelijkertijd ervaren wij nog steeds prijsdruk. Die moeten we opvangen, we moeten efficiënter gaan werken. Daar hebben wij onze partners voor nodig, zodat je ook in de toekomst op elkaar kunt blijven bouwen. Zodoende is deze vraag bij onze leverancier terechtgekomen. Je partners hierin betrekken kan op verschillende manieren, en deze manier is niet slim. Daar ben ik eindverantwoordelijk voor. De woorden die in de brief zijn gebruikt… Het is de verkeerde manier en daar heb ik berouw over. Het spijt me. Onze vraag was: Willen jullie ons helpen? Het is niet ongewoon dat je als leverancier korting geeft bij het behalen bij een bepaalde omzet bij je opdrachtgever. Maar het staat er nu alsof het een eis is. Dat is niet zo.’

Dat zijn toch afspraken die je van tevoren met elkaar maakt en niet achteraf? Op een moment dat bedrijven hun kosten al hebben gemaakt, hun personeel al hebben uitbetaald.

‘De vraag had inderdaad moeten zijn: wat kunnen we doen om de scheefgroei die in 2012 is ontstaan, in 2013 te herstellen. We hadden in gesprek moeten gaan over de mogelijkheid tot een bonuskorting bij een bepaalde omzet, maar dan in de geest van volgend jaar.’

Hoe gaat u ervoor zorgen dat de nieuwe manier van werken, de nieuwe koers van ISS, wél gaat doordringen tot alle lagen binnen uw bedrijf? Zodat dit niet meer kan gebeuren?

‘Communicatie. Dat kunnen wij nog veel beter aanpakken om te borgen we het ook echt anders gaan doen. Geen regeltjes en systemen, maar aan je mensen laten weten wat fatsoenlijk gedrag is. Dat zijn we nu aan het uitrollen. Het managamentteam gaat het land in met roadshows met de boodschap: zo kunnen we niet langer doorgaan.’

Het hele interview verschijnt eind december 2012 in het laatste nummer van dit jaar: PS 12.

Reacties

Één reactie op “ISS-directeur: ‘Een grote fout’”

  1. Sabine Aalbers6 december 2012 om 15:23

    Als ik zou moeten reageren op wat hier is weer gegeven dan is dat absoluut geen positieve reactie van mijn kant. De heer van Engeland vergeet gemakshalve bij te vertellen dat het juist ISS is geweest die voor een scheefgroei binnen de branche heeft gezorgd. Niet de onderaannemers, leveranciers en subcontractors!

Reageren?