Code-Sinterklaas berispt Connexxion

code Sinterklaas

Op maandag 3 december bracht de Code Sinterklaas een onaangekondigd bezoek aan onder andere vervoersorganisatie Connexxion in Hilversum. De Goed Heiligman had één prangende vraag: ‘Waarom heeft u de Code Verantwoordelijk Marktgedrag nog niet ondertekend?’ De heer Witte,  Chief HR Officer van Connexxion, zegde toe de Code alsnog snel te ondertekenen.

De Code Verantwoordelijk Marktgedrag werd op 21 juni 2011 geïntroduceerd om een einde te maken aan de ongezonde marktverhoudingen in de schoonmaakbranche.

Commissie de Code Verantwoordelijk Marktgedrag

Bijna anderhalf jaar geleden introduceerde een brede commissie de Code Verantwoordelijk Marktgedrag voor schoonmaak- en glazenwasserbranche. Onvolwassen marktwerking in de branche was de aanleiding voor dit initiatief.

De samenleving stond in 2010 en 2011 door stakingen van de schoonmakers op z’n kop. De betekenis van de schoonmaakbranche werd toen wel heel duidelijk: zonder schoonmakers kan de samenleving niet functioneren.

Eerlijker en duurzamer

Werkgevers in de schoonmaak- en glazenwasserbranche (OSB), bedrijven en sociale partners bereikten door een unieke samenwerking een CAO. Er werd ingezet op structureel en duurzaam investeren in de professionalisering van de gehele branche.

Om te borgen dat er op een goede manier samengewerkt zou worden, introduceerde een brede commissie de Code Verantwoordelijk Marktgedrag. Een initiatief waarmee de branche eerlijker en duurzamer kan werken.

Best practices

Inmiddels hebben ruim 700 organisaties de Code ondertekend en zijn er diverse best practices bekend: voorbeelden van hoe de Code succesvol toegepast kan worden. ”We zijn op de goede weg, maar er moeten nog veel meer ondertekenaars komen. Vandaar dit initiatief”, aldus de Goed Heiligman.

Bedrijven actief aanspreken

De Code-Sinterklaas had, om te illustreren dat alleen ketensamenwerking werkt, een schakelketen omhangen. “Alleen samen kunnen opdrachtgevers, werkgevers, werknemers en intermediairs in de branche een sterke keten vormen”, aldus de Code-Sinterklaas.

Deze ludieke actie met een serieuze ondertoon, was het begin van het actief aanspreken van bedrijven op het niet ondertekenen en toepassen van de Code door de commissie Verantwoordelijk Marktgedrag. In deze commissie hebben vertegenwoordigers OSB, VMS FMN, CNV Vakmensen, FNV Bondgenoten, ROC Friese Poort, Erasmus Medisch Centrum, NS, Schiphol, F-MEX en de Rijksoverheid.

Informatie: www.codeverantwoordelijkmarktgedrag.nl

Reageren?