Nederland vervuilt steeds meer

Schoonmaakbelevingsonderzoek

‘Meer dan de helft van de werknemers vindt dat Nederland er smeriger op wordt’, dat blijkt uit het schoonmaakbelevingsonderzoek dat onderzoeksbureau Ipsos in opdracht van Hago heeft uitgevoerd onder 500 medewerkers uit het Nederlandse bedrijfsleven. Met name bij de overheid ervaart men bezuinigingen. Bijna de helft van de ambtenaren vindt hun werkplek smeriger worden. De meeste medewerkers zijn van mening dat schoonmakers te weinig tijd krijgen om hun werk naar behoren uit te voeren. Dat is opvallend, na de recente uitingen van schoonmakers over gebrek aan tijd en waardering om hun werk goed te kunnen doen.

• Medewerker wil betalen voor schoon toilet
• Overdag schoonmaken wordt gewaardeerd
• Ambtenaar werkt in vuilste omgeving

Overdag schoonmaken populair

Het onderzoek van Hago door onafhankelijk marktonderzoeksbureau Ipsos toont ook groteverschillen tussen schoonmaak overdag en ’s avonds. De tevredenheid stijgt als mensen deschoonmaker aan het werk zien. Alhoewel dagschoonmaak steeds meer in de belangstelling staat, zijn vier op de tien medewerkers van bedrijven met avondschoonmaak nog steeds tegen schoonmaak tijdens kantooruren. Zodra dagschoonmaak eenmaal is ingevoerd, blijkt dit opvallend snel vergeten. Bij die bedrijven opteert slechts één op de tien nog voor schoonmaak buiten het gezichtsveld.

Eén euro voor schoon toilet op werk

Vies sanitair is nog altijd de grootste ergernis. Lang niet iedereen durft op zijn werk op het toilet te gaan zitten. Maar liefst één op de drie werknemers is bereid 1 euro per maand te betalen voor een schoon toilet. Ruud Danklof, algemeen directeur Hago: ‘Het is goed om te zien dat de Nederlandse werknemer zo hecht aan een schone werkomgeving, dat hij zelfs bereid is daarin te investeren. Wel is het opmerkelijk dat nog steeds maar een derde van de bedrijven schoonmaakt overdag, terwijl de werknemer de werkplek schoner vindt en nauwelijks iemand nog bezwaren heeft tegen de nieuwe collega op de werkvloer.’

“Onbekend maakt onbemind” ondervindt ook Hago’s (dag)schoonmaakbedrijf Hago Next. Daar werken schoonmakers in het zicht, bepaalt de kantoormedewerker mede de schoonmaak en wordt geen winst in rekening gebracht wanneer de werkplek niet schoon is. De meeste weerstand ervaart Hago Next bij organisaties met gebrek aan ervaring met dagschoonmaak. Meer gehoor vinden zij bij duurzame organisaties als Coca Cola, Achmea en MVO Nederland. Zij stapten binnen enkele maanden na de lancering over naar de nieuwe aanpak. Wanneer de groeiende populariteit voor dagschoonmaak doorslaat naar de meerderheid, verwacht Hago een eind te kunnen maken aan verdere vervuiling en de kans op nieuwe opstand onder schoonmakers door gebrek aan waardering tegen te gaan.

Grootste ergernissen

Wat zijn de grootste ergernissen voor medewerkers als het gaat om vieze plekken binnen de werkomgeving?. Hier volgt de top 3:
1. vies sanitair of toilet (66%)
2. een prullenbak die niet of nauwelijks wordt geleegd (33%)
3. een vies bureau, tafel en stoel (29%)

Hago

Hago groeide in 70 jaar uit tot één van de grootste landelijke schoonmaakbedrijven in Nederland. Met ruim 6.000 schoonmaakmedewerkers, gespecialiseerd in schoonmaak op kantoren en scholen, in transport en industrie. ’s Ochtends, ’s avonds en steeds vaker overdag. De totale omzet van Hago bedraagt 156 miljoen euro. Hago maakt deel uit van Vebego International, dat in vijf landen actief is op het gebied van schoonmaak, facilitaire
dienstverlening, zorg en personeelsdiensten.

Onderzoek

Het belevingsonderzoek is door Ipsos in opdracht van Hago uitgevoerd onder werknemers in Nederland tussen 18 en 65 jaar. Er zijn online 1247 vragenlijsten verstuurd, waarbij een uiteindelijke responspercentage van 40% met 500 ingevulde vragenlijsten tot de onderzoeksresultaten hebben geleid. Het onderzoek heeft plaatsgevonden van 13 tot 18 december 2012. De resultaten zijn gewogen naar branche, aantal werknemers in de organisatie, leeftijd, geslacht en opleiding.

Meer informatie: www.hago.nl

Reageren?