Europa vindt toiletten in de horeca vies

Ontbrekend toiletpapier

De Europese horeca scoort laag voor wat betreft de toilethygiëne. Acht van de tien Europeanen geeft aan toiletruimtes in restaurants en hotels vies te vinden. Bars (33%), clubs (26%) en fast food restaurants (22%) blijken openbare gelegenheden met de slechtste hygiëne. In Nederland zijn het vooral bars en tankstations die een vieze indruk achterlaten. Bijna 70 procent gaat liever niet naar het toilet wanneer deze vies is. Dit en meer blijkt uit onderzoek van Tork naar toiletgewoonten en hygiëne onder ruim 8.000 Europeanen. De aanbieder van professionele hygiëne oplossingen vindt het hoog tijd meer aandacht te besteden aan hygiëne.

Nederland versus Europa

Maar liefst 84% van de Nederlanders is ontevreden met de hygiëne van horecatoiletten. Vergeleken met andere Europese landen, zijn mensen uit Finland (93%) nog minder te spreken over de hygiëne op horecatoiletten, gevolgd door de Zweden (88%) en de Fransen (88%). “Het schoonmaken van toiletten krijgt in de horeca niet altijd de hoogste prioriteit. Dit is jammer, omdat een vies toilet bij bijna driekwart van de bezoekers de beoordeling van de horecagelegenheid negatief beïnvloedt. Schone toiletruimtes tellen in de ervaring van het verblijf mee,” aldus Renée Remijnse, marketing manager bij Tork.

Top 4 ergernissen horecatoiletten, volgens Nederlanders:
1. Vies toilet 89%
2. Slechte geur 59%
3. Vieze vloer 57%
4. Ontbreken toiletpapier 50%

Grote contrasten

De Nederlandse toiletbezoeker zit op gemiddeld twee tot drie verschillende toiletten per dag. Ongeveer 90 procent van de Nederlanders geeft aan dat er dan bijna altijd water en zeep op de toiletten aanwezig is. Met de toiletpapiervoorziening gaat het ook goed – 95% zegt over toiletpapier te beschikken. Twee derde van de Nederlanders waardeert de horeca toiletten in eigen land meer dan de voorzieningen in het buitenland. De Polen (56%) en de Fransen (30%) zijn het hiermee oneens, zij vinden de horecatoiletten in het eigen land ondermaats ten opzichte van het buitenland.

Producten die Nederlanders het meest waarderen op een horecatoilet: 
1. Toiletpapier 75%
2. Zeep 48%
3. Papieren handdoekjes 45%
4. Desinfectie gel 42%

Plaspauzes op vakantie

Bij de Nederlandse vakantiegangers gaan plaspauzes onderweg niet van harte. Maar liefst 72% van de ondervraagden geeft aan de toilethygiëne van tankstations in het buitenland zwaar beneden peil te vinden. De Duitsers (55%) en de Fransen (51%) zijn het hierover met ons eens, ook zij zijn niet onder de indruk van de hygiëne langs de snelweg. Volgens de Polen ligt dit helemaal anders, 67% vindt de toiletten van tankstations juist hygiënisch en schoon.

Over het onderzoek

In het survey-onderzoek, uitgevoerd door onafhankelijk onderzoeksbureau Cint/Snabba Svar in opdracht van Tork, werden 8.181 Europese respondenten ondervraagd over hun beleving van de hygiëne van horecatoiletten. De landen Zweden, Finland, Duitsland, Groot-Brittannië, Frankrijk, Polen, België en Nederland zijn opgenomen in het onderzoek. De verdeling tussen mannen en vrouwen is ongeveer gelijk en de leeftijd van de ondervraagde personen ligt tussen de 20 en 64 jaar. Het onderzoek is in juli 2012 uitgevoerd.

Over Tork®

Het merk Tork omvat een volledig assortiment producten en diensten op het gebied van hygiëne en reiniging voor de horecasector, de gezondheidssector alsook voor voedingsindustrie, kantoren, scholen en de industriële sector. Tot de producten behoren dispensers, papieren handdoeken, toiletpapier, zeep, servetten, industriële poetsrollen en keukenpapier. Door ervaring op het gebied van hygiëne, functioneel design en duurzaamheid is Tork marktleider in Europa geworden. Tork is een wereldwijd merk van SCA en een betrokken partner voor klanten in meer dan 80 landen. Het actuele nieuws en de innovaties van Tork vindt u onder www.tork.nl / www.tork.be.

Svenska Cellulosa Aktiebolaget SCA

SCA is een internationaal hygiëne- en bosbedrijf, dat producten voor persoonlijke verzorging, tissue en bosproducten ontwikkelt en produceert. SCA producten worden verkocht in meer dan 100 landen. SCA heeft veel bekende merken, waaronder de wereldwijde merken TENA en Tork. De verkoop in 2012 bedroeg EUR 9.8 miljard (SEK 85 miljard). SCA heeft ongeveer 37.000 medewerkers. Meer informatie op www.sca.com.

Duurzaamheid

SCA levert duurzame oplossingen met toegevoegde waarde voor onze klanten op basis van veilige, duurzame en milieuvriendelijke inkoop, productie en ontwikkeling. SCA wordt wereldwijd erkend door derden voor haar duurzame activiteiten. In 2012, ontving SCA door het Büro des Deutschen Nachhaltigkeitspreises de onderscheiding tot een van de drie meest duurzame Duitse ondernemingen te behoren. SCA werd opnieuw door het Ethisphere Institute in de lijst van “World’s most Ethical Companies” geplaatst, ontving de duurzaamheidsprijs “Het Groene Lint” en wordt vermeld in de Dow Jones Sustainability Europe Index 2012. In 2011, ontving SCA de Energy Efficiency Award van de Deutsche Energie-Agentur GmbH (dena) en werd opnieuw vermeld in de WWF Environmental Paper Company Index 2011.

Reageren?