Alpheios Belgium wil strategische meerwaarde bieden

Alpheios - Chris de Vuyst

Ook in België wordt tegenwoordig vaker naar de prijs gekeken, maar door de eigenbeheersituaties heeft dat volgens Chris de Vuyst, directeur van Alpheios Belgium, nog niet het niveau van de negatieve prijsspiraal in Nederland: ‘Ons kantoor, met vijftien medewerkers, wordt bijvoorbeeld elke dag schoongemaakt. Wij zijn een leverancier aan de schoonmaakbranche, alles moet elke dag schoon zijn.’

Schoonmaak zorg in België in eigen beheer

‘Groot verschil tussen de Belgische en de Nederlandse schoonmaakmarkt, is dat in België meer dan 85 procent van het schoonmaakwerk in de gezondheidszorg in eigen beheer wordt gedaan’, vertelt Chris de Vuyst, directeur van Alpheios Belgium.

‘Slechts 15 procent is uitbesteed aan schoonmaakbedrijven en dat is dan alleen voornamelijk schoonmaak van niet-patiëntgebonden ruimtes. In Nederlandse zorginstellingen wordt naar schatting ongeveer 30 procent in eigen beheer gedaan en 70 procent uitbesteed.’

Professionele schoonmaakproducten

Alpheios Belgium levert al meer dan vijftig jaar professionele schoonmaakproducten, -systemen en -strategieën. Het bedrijf wil een totaalplan leveren; niet alleen producten, maar ook ondersteuning bij schoonmaakperformance-verbeteringen bij klanten. Uiteindelijk resulteert dit in een implementatietraject.

70 procent van de werkzaamheden binnen Alpheios Belgium vindt plaats in de gezondheidszorg, waarvan ongeveer de helft in ziekenhuizen en de andere helft in rustoorden. De overige 30 procent wordt geleverd aan scholen, steden en gemeenten, industrie en retail.

‘Kwaliteit blijft primeren in België’

Meer dan in Nederland is Alpheios Belgium betrokken bij eigenbeheersituaties. Ook in België wordt tegenwoordig vaker naar de prijs gekeken, maar door de eigenbeheersituaties heeft dat volgens De Vuyst nog niet het niveau van de negatieve prijsspiraal in Nederland: ‘Kwaliteit blijft primeren in de Belgische instellingen.’

De Vuyst: ‘Bij ons op kantoor, waar vijftien binnendienstmedewerkers werken, komt er bijvoorbeeld elke dag een schoonmaakmedewerker van 6.00 tot 11.00 uur. Wij zijn per slot van rekening een leverancier aan de schoonmaakbranche en daarom vind ik dat altijd alles elke dag schoon moet zijn.

‘Onze schoonmaakmedewerkster doet overigens ook andere dingen zoals kopjes afwassen, de vergaderzaal en het opleidingscentrum klaar zetten en de voorraden bijvullen.’

Hoge kwaliteit schoonmaak

Volgens de Vuyst heeft dat te maken met cultuur en het vasthouden aan een hoge kwaliteit van schoonmaak: ‘Loopt België daarmee achter? Ik denk het niet. Als je kijkt naar kwaliteit dan loopt België voor. Er is meer personeel en daardoor een andere kwaliteit.

‘Het valt mensen uit Nederland op dat er veel aandacht wordt besteed aan schoonmaak en de kwaliteit van schoonmaak binnen de Belgische instelling. Ik zie daar op korte termijn nog geen verandering in komen in België tenzij bijvoorbeeld de btw van schoonmaakbedrijven van 21 procent naar 6 procent gaat.’

Vileda

De Vuyst startte ooit bij een bank, maar wilde ‘naar buiten’. In 1994 ging hij daarom aan het werk als vertegenwoordiger bij FHP Vileda, een producent van schoonmaakmaterialen, in Vlaanderen. Daar werkte hij zich op tot projectmanager.

‘Ik werkte voor de professionele divisie en kwam bij ziekenhuizen en scholen, maar ook bij leveranciers aan de schoonmaakbranche zoals Adrem Cleaning en andere distributeurs.’ In 1998 nam Vileda een bedrijf uit Finland over, Swep Oy, en bood, als één van de eerste in Europa, het microvezelsysteem en de pre-impregnatie methode aan.

Microvezel

‘Steeds meer ziekenhuizen, rust- en verzorgingstehuizen en scholen stapten over naar microvezel, net als grote schoonmaakbedrijven. Hetzelfde traject heb ik in Frankrijk en Nederland begeleid.’

Na een korte periode buiten de schoonmaakbranche begon De Vuyst in 2008 als directeur bij Alpheios Belgium. ‘Ik kwam terecht in een mooi gestructureerd en professioneel bedrijf. De medewerkers kenden mij als voormalig concurrent dus dat was wel even wennen.’

Adrem Cleaning

Zijn eerste wapenfeit was in 2009 de overname van Adrem Cleaning, leverancier van schoonmaakproducten, randartikelen en materialen met een focus op de gezondheidszorg.

Wij boden schoonmaakproducten- en systemen, maar met het assortiment van Adrem erbij hadden we een nóg completer assortiment, met onder andere papier, plastic en vuilnisbakken. De klant kan bij ons terecht voor one-stop-shopping. We hebben Adrem als tweede speler laten bestaan. Dankzij die overname en het synergievoordeel tussen de twee bedrijven is de omzet van Alpheios in Wallonië in anderhalf jaar gestegen met 19 procent.’

Adviesrapportages

Alpheios levert niet alleen, maar is ook gekend voor advies, vertelt De Vuyst: ‘Onze zeven docenten geven opleiding, maken situatie-analyses, geven werkinstructies aan schoonmakers en ondersteunen bij het implementeren van nieuwe systemen en concepten.

Wij noemen dat Alpheios Performance Solutions, een team van experts dat zich onder andere bezighoudt met het schrijven van audits en adviesrapportages ter verbetering van de performance binnen schoonmaakorganisaties.

Verbetermogelijkheden

‘Onze specialisten helpen ook bij de rekrutering van het schoonmaakpersoneel en stellen functionerings- en beoordelingsgesprekken op. Ook doen zij kwaliteitsmetingen en gedragsonderzoeken bij medewerkers. Op basis van de resultaten worden conclusies getrokken en aanbevelingen gedaan. De verbetermogelijkheden op korte en lange termijn worden vastgelegd en een strategisch advies volgt. Ook als het gaat over personeelsverloop of het inperken van het ziekteverzuim.

‘Zowel in Vlaanderen als Wallonië slaat het concept van het aanbieden van die strategische meerwaarde aan. Wij streven naar tevreden partners, maar liever nog naar delighted partners die verbonden zijn aan je bedrijf en je bij anderen aanbevelen.’

Patiënten verplaatsen

De Vuyst: ‘In België blijft men vooral binnen de gezondheidszorg vasthouden om te werken met eigen schoonmaakpersoneel. Door de economische crisis is ook hier merkbare druk op de kosten.

‘De gewenste besparingen zitten echter niet in materialen, dat is hooguit 3 procent van de totale kosten, 97 procent van de kosten zijn loonkosten. Die zijn in België erg hoog, een van de hoogste van Europa. Dus als een klant ons om advies vraagt en aangeeft het rendement te willen verbeteren, kijken wij juist hoe de schoonmakers anders ingezet kunnen worden en meer efficiënt kunnen werken.’

Coaches

Alpheios levert coaches die op de werkvloer de schoonmaakmedewerkers en hun leidinggevenden soms zeer intensief begeleiden. Zij zijn soms zes maanden lang één dag per week aanwezig: ‘Wordt er gewerkt met de juiste machines? Hoe zit het met de ergonomie? Zijn de medewerkers gemotiveerd? Hebben zij nog andere jobs? Hoe is de work-lifebalance? Is de totale werklast evenredig verdeeld? Waarom is er zoveel ziekteverzuim? Et cetera.’

Efficiënter werken, hoeft niet te beteken dat een schoonmaker minder uren gaat werken. Binnen een zorginstelling kan de medewerker misschien wel minder uren schoonmaken, en daarnaast andere taken op zich nemen zoals assisteren bij de zorg; patiënten verplaatsen, bedden opmaken of koffie verdelen. ‘Bij een correcte herverdeling van de schoonmaaktaken en door herverkaveling van de werkplekken hoeven er geen ontslagen te vallen.’

www.alpheios.be
www.alpheios.nl

Uit: Professioneel Schoonmaken 4, 2013

Reageren?