‘Code Verantwoordelijk Marktgedrag creëert bewustwording’

Code Verantwoordelijk Marktgedrag

Op dinsdag 4 juni ondertekenden 12 organisaties de Code Verantwoordelijk Marktgedrag schoonmaak- en glazenwasserbranche op een regionale ondertekeningbijeenkomst in Apenheul.

Onder de bezielende leiding van Kees Blokland, voorzitter van de commissie Code, ontstond een boeiend gesprek onder de ondertekenaars over diverse vraagstukken met betrekking tot de Code. “De Code creëert bewustwording van taken, rollen en wijze van omgaan met elkaar”, was een belangrijke conclusie uit deze regionale ondertekeningsronde.

Schoonmaakbedrijven, opdrachtgevers en intermediairs aan tafel

Tijdens de bijeenkomst zaten schoonmaakbedrijven, opdrachtgevers en makelaars/intermediairs aan tafel. Vanuit diverse invalshoeken werd gesproken over het belang om open, eerlijk en met respect in gesprek te blijven.

Zo laat mevrouw Kuiper (Bezemer & Kuiper Advies en Training) weten dat de code haar aan het denken heeft gezet over de relatie die zij heeft met haar ‘eigen’ schoonmaker. Kuiper: “De code creëert een moment van bewustwording van eigen opdrachtgeverschap. Maak eens een ander praatje met de schoonmaker dan alleen over het weer. Vraag ook naar ervaringen met het werk. Bespreek hoe je de kwaliteit van het schoonmaakwerk samen kunt verbeteren.”

Sociaal gezicht

Uit het gesprek bleek dat de ondertekenaars zich in het sociale, open en communicatieve karakter van de code herkennen. De heer Branderhorst van het gelijknamige Branderhorst Cleaning & Service B.V. gaf aan dat het belangrijk is dat je als organisatie een sociaal gezicht laat zien. Juist naar medewerkers toe. “En hierbij is de Code een mooi instrument”, aldus Branderhorst.

De heer Van Holten van Qbuzz B.V. benadrukte dat je in het gesprek met schoonmaak-bedrijven niet alles hoeft dicht te timmeren. Van Holten: “Zorg dat je als opdrachtgever kaders hebt die kunnen worden ingevuld, maar geef schoonmaakbedrijven de vrijheid om hun zaken te regelen. Ons beleid sluit op dit punt naadloos aan bij het gedachtegoed van de Code. “

De heer Jordaan van schoonmaakbedrijf Waalre gaf aan dat korte communicatielijnen, zoals ook in de Code omschreven, belangrijk zijn. “Als er klachten zijn, word ik gebeld. Dit vertrouwen in elkaar is cruciaal voor een goede samenwerking. “

Kleinere schoonmaakbedrijven kunnen zich onderscheiden

Naast herkenning met de gedragsregels uit de code, kwamen ook de uitdagingen aan bod. Blokland: “Makelaars ervaren bijvoorbeeld dat kleinere schoonmaakbedrijven kwalitatief goed schoonmaakwerk leveren, maar vaak niet door een aanbestedingstraject komen. Door de code te ondertekenen, kunnen juist ook kleinere schoonmaakbedrijven zich in de markt onderscheiden.”

Nieuwe ondertekenaars

De volgende organisaties hebben de Code op dinsdag 4 juni ondertekend:
Bezemer & Kuiper Advies en Training, Branderhorst Cleaning & Service bv, Clean Trend vof, Clear4Clean, Marcella De Schoonmaakspecialist BV, Multi-Clean B.V., Orion schoonmaakbedrijf, Pro Facility BV, Qbuzz B.V., Schoonmaakbedrijf van Adrichem B.V., Schoonmaakbedrijf Waalre en Stichting Thuisvester. Inmiddels hebben meer dan 720 bedrijven de Code ondertekend.

Informatie: www.codeverantwoordelijkmarktgedrag.nl

Reageren?