Hygiëne-expert Tork versterkt positie in Europese markt

Tork Lotus

SCA Hygiëne Products voegt twee leidende merken in de hygiëne- en reinigingsbranche samen. De producten van Lotus Professional worden voortaan aangeboden onder de merknaam Tork. Door de integratie met Lotus Professional versterkt Tork haar Europese marktleiderschapspositie, vooral in zogenaamde ‘Away from Home’ omgevingen binnen de Benelux. Hierdoor kunnen klanten voortaan vertrouwen op één sterk totaalaanbod in professionele hygiëne-oplossingen.

De integratie van de twee merken wordt gefaseerd doorgevoerd. Daarnaast vinden tussen juni 2013 en januari 2014 onder meer verbeteringen in het verpakkingsdesign en de veranderde naamgeving plaats. Ook bundelt het bedrijf de innovatiekracht van beide merken.

Het beste van twee werelden

Lotus Professional is één van de merken die werd overgenomen bij de overname van Georgia-Pacific EMEA door SCA in 2012. Voorafgaand aan de merkintegratie is er onderzoek uitgevoerd onder consumenten en inkopers naar de positionering van zowel Lotus Professional als Tork. Hieruit blijkt dat Tork en Lotus Professional elkaar goed aanvullen. Beide merken worden erg gewaardeerd op kwaliteit, betrouwbaarheid, gebruiksvriendelijkheid en professionaliteit. Tork heeft door de merkintegratie een compleet tafelassortiment toegevoegd aan haar productaanbod. Hieronder vallen productcategorieën zoals gedecoreerde servetten en tafeldecoratie.

Belang van de klant staat voorop

In totaal worden er meer dan 1.000 producten samengevoegd, die tevens een nieuw verpakkingsdesign en een nieuwe productnaam krijgen. Voor de consument en groothandel verandert er echter zo min mogelijk. Het assortiment blijft gelijk en artikelnummers van beide merken worden op de verpakking gecommuniceerd, samen met het speciaal ontwikkelde logo van de integratie. De samenvoeging van de merken leidt tot klantvriendelijke systemen met uitgebalanceerde productcombinaties. Hierbij worden de klanten bediend door een professioneel salesteam dat is uitgebreid tot ruim 30 medewerkers.

Innovatie en duurzaamheid

De overname omvat drie categorieën, namelijk papieren producten voor de retailmarkt, persoonlijke verzorgingsproducten en Away-from-Home producten. Daarnaast bezit SCA nu de Europese productievestigingen voor consumentenmerken en private labelproducten. Onder de naam Tork wordt nu een compleet assortiment aangeboden dat de visie van beide merken onderstreept: het bieden van duurzame totaaloplossingen voor professionele hygiëne.

Bengt Eriksson, Global Brand Director Tork: “Het innovatieve karakter van Lotus Professional zal verder leven in Tork. Beide merken staan bekend om hun hoogwaardige systemen en passende, waardevolle oplossingen. Door de migratie bieden we dit nu op grote schaal in Europa aan. De combinatie van de twee productassortimenten maakt het mogelijk ons te richten op de ontwikkeling van meer hygiëne-oplossingen en een nog uitgebreider service voor onze klanten. Tork is als onderdeel van SCA bekend om het duurzaamheidsbeleid, wat de klanten van Tork en Lotus Professional terug zullen zien in de verantwoorde oplossingen en advies.”

Een integratie in drie fases

De totale merkoperatie neemt circa een jaar in beslag, zodat er voldoende ruimte is voor een goede implementatie:

Fase 1 juni 2013
In juni 2013 worden producten als poetspapier en reinigingsdoeken voorzien van een Tork-identiteit. De consumenten ontvangen gewijzigde productverpakkingen, het systeem en de artikelnummers blijven echter gelijk. Op de verpakkingen wordt duidelijk vermeld welk product van Lotus Professional dit voorheen was.

Fase 2 oktober 2013
Vanaf oktober wordt de productgroep ‘sanitaire hygiëne’ gedistribueerd in de nieuwe verpakkingen en onder de naam Tork. Hieronder vallen producten als handdoeken, toiletpapier en zepen.

Fase 3 januari 2014
Als laatste wordt in januari 2014 het assortiment van servetten- en tafelaankleding gewijzigd. Meer details hierover zijn vanaf oktober 2013 bekend.

Meer informatie: www.tork.nl

 

Reageren?