Hago ontwikkelt duurzaamheidscampagne

Hago - Dikke Vette Uitdaging

In de toelichting bij duurzame inkoopcriteria laat de overheid/Agentschap NL geen kans onbenut om opdrachtgevers te wijzen op het belang van aandacht voor mensen. Maar wanneer je de criteria onder de loep neemt, is ‘de mens’ ver te zoeken. Meer dan 80% gaat over energiebesparing, milieuvriendelijke verpakkingen, reduceren van waterverbruik etc.

Medewerkers bewuster van hun gedrag

Terwijl de echte winst juist te behalen is bij de mensen, medewerkers. Daarom ontwikkelde Hago het interne duurzaamheidsprogramma ‘Dikke Vette Uitdaging’ om medewerkers bewuster te maken van hun gedrag en extra te motiveren tot duurzaam gedrag.

Dikke vette uitdaging

“Duurzaamheid zit in het gedrag en keuzes van mensen. De keuze voor ecologische toiletreiniger is een nobele, maar als schoonmakers een halve fles per schoonmaakbeurt gebruiken, zet dat weinig zoden aan de dijk”, weet KAMD-coördinator Bianca Rimmelzwaan.

“In dit programma kiest iedere medewerker een eigen ‘duurzame uitdaging’ die past bij zijn persoonlijkheid en functie. De uitdagingen zijn gekoppeld aan Hago’s KPI’s op duurzaamheid. Iedere medewerker begint op 100 duurzaamheidscalorieën. Met elke challenge die een medewerker volbrengt, verbrandt hij calorieën. Zo motiveren we medewerkers zelf te kijken hoe duurzaamheid verder in te passen in hun functie.”

Gedragsverandering noodzakelijk

Aanzetten tot gedragsverandering is moeilijk, maar noodzakelijk om een stapje dichter bij een duurzame maatschappij te komen. Het voordeel laten zien van de positieve effecten van duurzamer gedrag is een beproefde methode om mensen over de streep te krijgen. Denk aan lagere energierekening, minder ziekteverzuim of betere arbeidsomstandigheden.

Ook het toepassen van het groepseffect werkt goed. Rimmelzwaan: “Mensen zijn nu eenmaal kuddedieren; ons gedrag wordt voor een groot deel bepaald door wat onze vrienden, familie en collega’s doen en vinden. Als alle collega’s hun best doen om water te besparen en we dit ook nog eens openbaar maken, wordt het een erekwestie wie de kraan het minst laat lopen.”

Doorwerking in keten

“Het mooiste is natuurlijk als we dit programma en ons duurzaamheidsstreven kunnen doortrekken naar onze klanten en leveranciers en samen die duurzame uitdaging aangaan. Dat is ons doel.” Want uiteindelijk ligt ook in de keten grote winst op duurzaamheid: gezamenlijk op zoek naar efficiënter, effectiever, zuiniger en daarmee duurzamer werken.

Informatie: www.hago.nl

 

Reageren?