Hago: Kwaliteit en proactiviteit belangrijkste eisen schoonmaakleverancier

Samenspel ketenpartners intensiveert 1 0

Kwaliteit en proactiviteit, dat zijn de belangrijkste eisen die opdrachtgevers stellen aan hun schoonmaakleveranciers, zo blijkt uit een enquête uitgevoerd door Hago onder 250 opdrachtgevers in de schoonmaakbranche. Vakmanschap en kennis van zaken zijn dan ook essentieel om op te vallen binnen de schoonmaakbranche. Om die reden ontwikkelde Hago haar programma Hago Basic. Een programma om de kennis van collega’s over ketenpartners en ontwikkelingen in de branche aan te scherpen en op die manier opdrachtgevers tijd en geld te besparen.

Hago Basic bestaat uit zes trainingen die thema’s uit de dagelijkse praktijk behandelen. “Een schoonmaakbasisopleiding aan het begin van de loopbaan is voor een specialist niet toereikend. Wetgeving verandert, er komen nieuwe inzichten en technieken. Daarbij leggen wij de lat hoog en verwachten we van onze mensen die proactiviteit die klanten zoeken. Dan moet je weten wat je hebt aan diensten en producten, en weten op welke diverse manieren je je klant kunt helpen”, vertelt Kees de Rooij, districtmanager bij Hago en grondlegger van dit kennisprogramma.

Sterke partners voor één totaalpakket

Tijdens één van de trainingen van Hago Basic bracht Hago een groot aantal van haar ketenpartners samen om bij te praten over hun (nieuwste) diensten. “Er is regelmatig contact tussen schoonmaakbedrijf en leveranciers, maar een dergelijk evenement zet je weer op scherp. Het verhoogt de aandacht om verder te kijken hoe je je klanten van dienst kunt zijn, met alle facetten die schoonmaak raken. Een totaalpakket bieden waar opdrachtgevers mee geholpen zijn en waarvoor ze misschien wel een aantal verschillende leveranciers hebben. Met deze samenwerkingsverbanden houden opdrachtgevers één aanspreekpunt en je merkt dat men dat prettig vindt. Ze hebben er geen omkijken naar.” De partners waarmee Hago samenwerkt zijn strikt geselecteerd op hun expertise. “Opdrachtgevers verwachten vakmanschap en topkwaliteit van ons, en terecht. Daarom stellen we niet alleen de hoogste kwaliteitseisen aan onze eigen mensen en organisatie, maar selecteren we ook onze partners hierop.”

Schoonmaak is duurzame investering

Eén van die partners is Fusernet. Een partner met de benodigde, aanvullende vakkennis en bewezen track record in computerreiniging. Fusernet reinigde afgelopen kwartaal al zo’n 2500 toetsenborden bij opdrachtgevers van Hago. Niet voor niets zoekt Hago de samenwerking met dergelijke specialisten. “Computerreiniging valt buiten het takenpakket van schoonmaakmedewerkers. Niet voor niets: het is specialistisch onderhoud van waardevolle apparatuur, waarbij specifieke kennis van apparatuur en werkwijze noodzakelijk is. Fusernet biedt al haar diensten dan ook aan vanuit een IT-achtergrond, zodat klanten ervan verzekerd zijn dat hun apparatuur met kennis behandeld wordt door IT-professionals”, verklaart De Rooij de waarde van specialistisch vakmanschap.

Opdrachtgever profiteert van synergie

De Rooij vervolgt: “Dergelijke ketensamenwerkingen zorgen ervoor dat je je als leverancier echt waarde toevoegt voor je opdrachtgever. Dat betekent buiten je eigen kaders en diensten denken en met je ketenpartners om tafel. Je hebt tenslotte een gezamenlijk doel: diezelfde opdrachtgever optimaal van dienst zijn. Het is de synergie waar de opdrachtgever van profiteert.”

Meer informatie: www.hago.nl

Tags:

Reageren?