Vendor en Satino Black winnaars Toiletbelevingsonderzoek

Toiletbelevingsonderzoek - winnaar Vendor

Beleving is ‘hot’ en iedereen maakt dagelijks zo’n vijf a zes keer gebruik van het toilet. Mix je die twee ingrediënten en giet je die in een onderzoek, dan kom je tot het Schoonmaakjournaal Toiletbelevingsonderzoek: een competitie naar hét sfeervolle, duurzame en compleet ingerichte openbare en niet-openbare toilet met het wouw-effect.

Na drie dagen toiletgroepen bezoeken is de jury eruit: in de categorie Openbare toiletten is winnaar Vendor Public Washrooms Magna Plaza in Amsterdam en in de categorie Kantoren c.q. niet openbare toiletten Satino Black met hun inzending Rabobank in Herten (Roermond).

Jury

Voor het Toiletbelevingsonderzoek ging de drie-koppige jury – Cor van der Velden,
(senior expert PUM, jurylid van The Golden Service Award en chief expert van de Europese vakwedstrijden EuroSkills), Fred Roos (clustermanager facilitaire zaken bij Gemiva-SVG Groep en jurylid van The Golden Service Award) en Claudia Vos (afstuderend hbo-student Facility Management aan het Saxion in Deventer) op pad om sfeer te proeven en de toiletgroepen te beoordelen op 43 objectieve en vier subjectieve criteria.

Eerste impressie

In totaal konden honderd punten worden behaald. Daarin speelden aspecten als duurzaamheid mee, maar ook de functionaliteit van de dispensers en of de accessoires compleet waren. Subjectief beoordeeld, maar belangrijk in het Toiletbelevingsonderzoek was het zogenoemde wouw-effect: de eerste impressie als je binnenkomt. Een mix van indrukken van kleur, geur, lay-out, et cetera, en hoe deze met de dispensers een eenheid vormen en matchen met de huisstijl van het bedrijf of de locatie.

Vendor Public Washrooms

De Vendor Public Washrooms Magna Plaza in Amsterdam werd met een totaal aantal punten van 83 als hoogste gewaardeerd in de categorie Openbare toiletten.

Vendor ontwikkelde vorig jaar een toiletwinkelconcept waar het prettig is om naar het toilet te gaan. De bezoeker betaalt wel afhankelijk van locatie maximaal € 1,00 (en kan daarvan € 0,50 in diverse winkels besteden), maar de toiletgroep is van alle facetten voorzien, de sfeer is prima, wordt gereinigd en disposables worden aangevuld door de dienstdoende schoonmaker. In Amsterdam wordt de bezoeker bovendien op een prachtig uitzicht over de Nieuwezijds Voorburgwal getrakteerd.

Satino Black

In de categorie Niet openbare toiletten won de toiletgroep van Rabobank Herten met 78 punten. Voor de inrichting tekende Satino Black; de combinatie met sfeer, accessoires, materialen en kleurstelling maakte de financiële instelling in Limburg tot een echt visitekaartje van dit kantoorpand.

De inzending van Tele-Kits in Amsterdam, ingericht door Burgman Supply uit Almere, kreeg van de jury een vermelding voor de inrichting van het toilet van dit kinderdagverblijf: alles op kleuters en peuters afgestemd en in fris en passend groen ingericht.

Deelnemers

Aan het Toiletbelevingsonderzoek deden mee: Berendsen, Burgman Supply, CWS, Initial, Kimberly-Clark, Satino Black, Uniqcare en Vendor. Het onderzoek is drieledig opgezet met een bezoek in de eerste helft van september door de jury.

Verder staat eind september op twee locaties een sanitaire stemzuil, waar bezoekers hun stem over het toiletbezoek uit kunnen brengen. Bovendien kunnen de lezers en bezoekers van de website en app van Schoonmaakjournaal hun mening geven op de filmimpressies op het YouTube-kanaal van Schoonmaakjournaal.

Informatie: www.schoonmaakjournaal.nl

Reageren?