Toiletruimtes; van functioneel naar beleving

Vendor - Public Washrooms

De eerste toiletten dateren van 3500 vóór Christus. Veel meer dan een houten bril en een pot eronder was het toen nog niet. Door de eeuwen heen werd het toilet méér dan een functionele ruimte. Vendor, specialist op het gebied van toilethygiëne, beseft al een tijd dat de beleving minstens zo belangrijk is als de functionaliteit van een toiletruimte.

Wout Verbruggen, commercieel directeur van Vendor vertelt: “Amerikanen gebruiken het woord ‘restroom’ – letterlijk rustkamer – voor de toiletruimte. Toiletbezoekers willen namelijk in alle rust gebruik maken van het kleinste kamertje. Dat kan alleen als zij zich comfortabel voelen.

“Toiletten zijn hét visitekaartje voor bedrijven en instellingen. Om de gewenste uitstraling te bereiken en de bezoekers een goede hygiëne te bieden, nemen de investeringen in verzorgde toiletten steeds meer toe. Daarnaast is er een grote behoefte aan schone, prettige openbare toiletruimtes. Was een toiletbezoek vroeger een noodzakelijke gebeurtenis, nu staat een positieve beleving voorop”.

Geen zichtbaar afval

Verbruggen vertelt: “Toiletbezoekers baseren hun mening over een sanitaire ruimte vooral op wat zij zien. Daar denken wij over na. Onze IQ handdoekautomaat produceert bijvoorbeeld geen zichtbaar afval. Hierdoor hebben onze klanten altijd een opgeruimde toiletruimte.

Vendor Specials

“Door de continue bijvulbaarheid van de handdoekautomaat hebben onze klanten ook de zekerheid dat hun toiletbezoekers altijd de handen kunnen drogen. Voor de gewenste uitstraling kiest men uit verschillende stijlen en een nagenoeg onbeperkt aantal kleuren. Met de Vendor Specials gaan we nog een stapje verder. Klanten versterken hun identiteit met automaten in hun huisstijlkleur, eventueel voorzien van hun logo. De automaten ademen de sfeer uit van de organisatie en staan garant voor een opvallende verschijning in de toiletruimtes.

“Ook mededelingen aan personeel en bezoekers of reclameboodschappen zijn mogelijk met posters in onze automaten. Hierdoor gaat een toiletruimte meer ‘leven’ voor de bezoeker. De ruimte wordt opvallend en aandacht is verzekerd. Onderzoek heeft de positieve impact van communicatie in de toiletruimte ruimschoots aangetoond. Beleving, huisstijl, marketing en informatie komen samen in de Vendor Specials.”

Communicatiepakketten

Voor de zorgbranche en het primair onderwijs heeft Vendor zelfs speciale communicatiepakketten ontwikkeld. Uiteraard met een specifieke boodschap die voor de toiletbezoekers in de desbetreffende branche belangrijk is. In beide gevallen staat een goede persoonlijke hygiëne voorop en draagt de toiletinrichting daaraan bij.

Aangezien handhygiëne in de zorg essentieel is, staat het thema ‘handen wassen redt levens’ centraal in het communicatiepakket voor deze branche. Een boodschap die behalve op de posters in de handdoek- en toiletrolautomaat ook terugkomt op o.a. schoonloopmatten en alcoholdispensers.

Toilethygiëne

Wout Verbruggen gaat enthousiast verder: “Communicatie in het basisonderwijs moet overduidelijk anders aangepakt worden dan in de zorg. Kinderen in de onderbouw kunnen vaak nog niet lezen, maar juist binnen die doelgroep is het aanleren van goede toilethygiëne belangrijk. Je begint hier immers bij de basis.

“Door middel van een lespakket met bijpassende posters voor in de handdoek- en toiletrolautomaten kunnen scholen op een speelse manier de hygiëne verbeteren. De visuele en kleurrijke posters spreken kinderen aan. Een goede persoonlijke hygiëne gaat op deze manier door tot in de toiletruimtes.”

Vendor Public Washrooms

Vendor wil ook de beleving en hygiëne van openbare toiletten verbeteren. Verbruggen: “Vanwege de toenemende behoefte aan hygiënische openbare toiletten heeft Vendor een jaar geleden een nieuw openbaar toiletconcept geïntroduceerd onder de naam ‘Vendor Public Washrooms’. In korte tijd zijn winkelcentra in Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Nijmegen al voorzien van dit openbaar toiletconcept.

“Winkelcentra moeten o.a. concurreren met verkoop via het internet en dus steeds meer service bieden zodat het bezoek aan het winkelcentrum leidt tot een positieve ervaring. Daar horen schone openbare toiletten bij, die het bijdragen aan die beleving.”

Bij Vendor Public Washrooms staan comfort, hygiëne en gastvrijheid voorop. De toiletten hebben een aangename sfeer en zijn van alle gemakken voorzien. Kortom, ze zorgen voor een plezierige toiletervaring.

Informatie: www.vendor.nl

Reageren?