Verkiezing Beste Schoonmaker toch in 2014

Beste schoonmaker 2014

Initiatiefnemer van The Golden Service Awards, Kimberly-Clark, besloot begin oktober een jaar te pauzeren. Dus in 2014 geen verkiezing van de Schoonmaker van het Jaar voor Nederland en België. Voor diverse partijen uit de schoonmaakbranche was dit aanleiding de fakkel een jaar van dit zeer gewaardeerde evenement over te nemen. In 2014 wordt dus toch De Beste Schoonmaker 2014 voor Nederland en België verkozen.

Asito

“Uiteraard hebben we alle begrip voor het besluit van Kimberly-Clark Professional om de tijd te nemen om aanpassingen en vernieuwingen in de opzet en het programma van de jaarlijkse verkiezing door te voeren. Maar wij ervoeren het als een ramp”, reageert Sander Haas, manager Duurzaamheid, PR en communicatie bij schoonmaakbedrijf Asito.

De facilitair dienstverlener was intern al volop bezig met de organisatie van de verkiezing van de Beste Schoonmaakkracht in aanloop naar de inzending(en) voor Schoonmaker van het Jaar 2014. “Dat was erg jammer, maar veel erger vonden wij het wegvallen van het enige echte podium van waardering, dat we de mensen van de schoonmaakwerkvloer bieden.”

Opmerkelijke prestaties

Nanneke Zelle van Hago Nederland sluit zich hierbij aan: “Vakmanschap zit in ons DNA. The Golden Service Awards is een van de evenementen waar vakmanschap en opmerkelijke prestaties centraal staan. Na het bericht over de tijdelijke opschorting hebben we dan ook direct intern overlegd en naar een oplossing gezocht. Daarbij botsten we op het aspect onafhankelijkheid, iets wat van essentieel belang is voor het succes en de geloofwaardigheid van een verkiezing. Toen daags na ons overleg het telefoontje van Petra de Bruin van Schoonmaakjournaal kwam om samen met de top 10 schoonmaakbedrijven de verkiezing in 2014 proberen voort te zetten, was de beslissing snel genomen.”

Gezamenlijk podium creëren

Ron Steenkuyl en Ruud Danklof nodigden de collega’s in een persoonlijke brief uit om gezamenlijk een podium te creëren voor alle schoonmaakmedewerkers van Nederland en België. “De reacties volgden snel en waren hartverwarmend”, reageert Petra de Bruin, hoofdredacteur van Schoonmaakjournaal, die zich heeft opgeworpen als onafhankelijk coördinator en organisator van De Beste Schoonmaker 2014 Nederland en België.

“Succes Volendam, Hectas, ISS, EW Facility Services, Dolmans, CSU en Gom Schoonhouden juichen – naast Asito en Hago – allemaal ons initiatief toe. Maar nog meer waarderen ze alle jaren dat de organisatie van The Golden Service Awards zich heeft ingezet om de kwaliteit in onze sector te stimuleren en uit te dragen. Bovendien realiseren de schoonmaakbedrijven zich dat, juist in een periode waarop de schoonmaakcao weer op de agenda van de sociale partners staat, waardering voor hun medewerkers heel belangrijk is. Zij zijn dus bereid daarin fors te investeren.”

Onafhankelijke vakjury

De opzet van de verkiezing De Beste Schoonmaker 2014 blijft in hoofdlijnen dezelfde als die van The Golden Service Awards. Dus met een inschrijvingsprocedure, de beoordeling door een onafhankelijke vakjury, een bezoek van de jury aan de genomineerden en hun opdracht- en werkgever op de werkplek en natuurlijk een ‘grande finale’. “Maar we zullen de editie van 2014 ook een eigentijds jasje aanmeten en nieuwe en verrassende elementen in het verkiezingsproces inbouwen”, legt De Bruin uit.

Kleine en grote schoonmaakbedrijven

“Kleine en grote schoonmaakbedrijven en eigen schoonmaakdiensten van organisaties of instellingen in Nederland en in België kunnen zich aanmelden voor de verkiezing. Iedere schoonmaakdienst en elk schoonmaakbedrijf is dus welkom!”, benadrukt De Bruin.

“Dat het evenement door de grote schoonmaakbedrijven wordt gefinancierd, heeft absoluut geen invloed op de jurering. Daarvoor steek ik mijn hand in het vuur! Hun bijdragen en die van sponsoren maken de organisatie en het evenement kostendekkend. Anderzijds geeft de financiële steun juist de kleinere bedrijven en eigen diensten de kans om mee te dingen naar die prestigieuze titel De Beste Schoonmaker 2014. Overigens geldt die onafhankelijkheid natuurlijk ook voor het mediapartnerschap. Schoonmaakjournaal is hoofdmediapartner van dit event; alle andere vakmedia en natuurlijk ook de landelijke dag- en weekbladen zijn van harte welkom om zich publicitair aan te sluiten.”

 

Reageren?