2theloo-oprichter Eric Treurniet overleden

Eric Treurniet

Afgelopen vrijdag is 2theloo-oprichter Eric Treurniet overleden na een noodlottig ongeval. Inga van Uchelen van Professioneel Schoonmaken sprak hem vorig jaar over hoe hij tot het idee kwam, en wat zijn visie was. Treurniet: ‘Alle irritaties die toiletbezoekers tegen zouden kunnen komen, hebben we voor willen zijn’

Het idee voor 2theloo ontstond toen ik met mijn vrouw en kinderen in Brugge was en op zoek naar een toilet. Toen mijn dochter voor de vijfde keer zei: “Ik moet naar de wc!” en ik even later een leeg winkelpand zag, dacht ik: Je zou eigenlijk een wc-winkel moeten beginnen.’ Bedenker en eigenaar Eric Treurniet combineert met toiletwinkel 2theloo retail en toiletbezoek en zette het idee – tot nu toe succesvol – in de markt.

Eric Treurniet 2theloo

‘Ik ben verder na gaan denken: Hoe zou het concept eruit moeten zien? Hoe zou je dat idee kunnen branden? Is het mogelijk om rondom het naar het toilet gaan, een merk te creëren? Er zijn genoeg producten rondom sanitaire hygiëne, maar rondom het toiletbezoek zelf is er niets. Uiteindelijk ontstond 2theloo. Een concept waarbij mensen moeten denken: “Ik ga naar 2theloo want dan weet ik dat het goed is.”’

Meer damestoiletten

Voor een toiletbezoek in een 2theloo-vestiging betaal je bijna overal 50 eurocent, soms 60 eurocent. Een uitzondering is de Kalverstraat, waar je 1 euro betaalt. Dit wijkt af omdat het hier gaat om een autonome vestiging in een winkelstraat in plaats van een vestiging in een winkelcentrum of in een pompstation. Voor het geld dat je betaalt om naar het toilet te gaan, krijg je een voucher terug die je in de shop of bij deelnemende winkeliers kunt inwisselen.

2theloo bekijkt bij de start van een nieuwe vestiging in overleg met de beheerder ook altijd de verhouding dames- en herentoiletten. Treurniet: ‘Vaak zijn er in de oude situatie meer herentoiletten dan damestoiletten. Dat komt doordat de ruimtes voor de dames- en herentoiletten vaak even groot zijn, maar urinoirs minder ruimte innemen. Terwijl er bij de dames vervolgens vaak een rij staat. Zeker in een shopping mall want daar komen over het algemeen meer dames en ze gaan ook vaker naar het toilet. Als het nodig is, delen we de ruimtes daarom opnieuw in.’

De meeste vestigingen worden bemand door één medewerker, maar zo vertelt Treurniet, in België bijvoorbeeld is er een vestiging met vijf medewerkers. ‘In dat geval zijn er medewerkers die echt alleen maar bezig zijn met het schoonhouden van de toiletten en bijbehorende ruimtes.’ Het bedrijf leidt de medewerkers zelf op en voert ook zelf controles uit. ‘Vaak wordt de hygiëne periodiek ook nog door de beheerder van een locatie gecontroleerd.’

Irritaties voorkomen

Volgens Treurniet levert zijn concept meer omzet op voor omliggende winkels: ‘Steeds meer shopping malls kiezen voor 2theloo omdat met dit concept het toiletbezoek in je winkelcentrum toeneemt ten opzichte van het toiletbezoek met standaard toiletgroepen. Mensen blijven dus langer in je mall omdat ze op een prettige manier naar het toilet kunnen en niet naar huis hoeven. De hele winkelomgeving heeft daarmee mee grotere kans op meer omzet.’

Doel is om mensen in een drukke omgeving, mensen die onderweg zijn, te voorzien van toiletfaciliteiten. ‘Maar het echte onderscheid zit ‘m in de details, zo zit er bij ieder wasmeubel een haak voor je tas, achter ieder toilet is een richel met een stang waar – ook de heren – hun (laptop)tas kwijt kunnen en in de familiekamer zorgt een discobal voor afleiding bij het verschonen van de luier. Alle irritaties die onze bezoekers tegen zouden kunnen komen, hebben we voor willen zijn; en meer. Iets waarvan een toiletbezoeker nog niet wist dat handig zou zijn, willen wij aanbieden.’

Treurniet overleed afgelopen vrijdag na een noodlottig ongeval in België. Hij laat een vrouw en twee dochters achter.

Over 2theloo

Drie jaar geleden, in februari 2011, opende 2theloo in de Kalverstraat haar eerste vestiging. Inmiddels heeft het bedrijf 83 vestigingen wereldwijd en elke week komen er 4 of 5 bij, mede dankzij een overeenkomst met Shell waarvoor het bedrijf het concept in de pompstations installeert. Er zijn – behalve in Nederland – vestigingen in België, Spanje, Polen, Oostenrijk, Hongarije, Tsjechië, Israel, Duitsland, Zwitserland, Slowakije, Rusland en Frankrijk. De planning is dat er eind 2016 rond de 2000 locaties zijn.

Eric Treurniet 2theloo

 

Reageren?