Revitalisatie sanitaire ruimtes Ahoy dankzij geurabsorberend folie

Hago Fleetshield Ahoy

Een folie dat nare geurtjes kan absorberen? Dat klinkt bijna te mooi om waar te zijn. Professioneel Schoonmaken wilde dat zelf wel eens zien én ruiken en bracht een bezoekje aan de toiletten in het Ahoy-complex te Rotterdam.

In het Ahoy-complex – waar soms duizenden bezoekers per dag het toilet bezoeken – zijn de twee centrale sanitaire blokken voorzien van het geurabsorberende folie, dat door Fleetshield is aangebracht. De toiletruimtes, die dateren van 1998, kampten met een structureel geurprobleem. Niet goed voor de kwaliteitsbeleving van bezoekers, vond facility manager Harro van Est. Hij moest daarom kiezen: renoveren of revitaliseren. Hij koos voor het laatste en kwam in contact met Fleetshield, die een bedrukte geurabsorberende folie aanbracht. ‘Al na 24 uur merkte ik het verschil’, vertelt Van Est. ‘Ik was best sceptisch, maar toen ik een dag later de toiletten ging controleren, was de penetrante geur nagenoeg verdwenen.’

Hago Fleetshield Ahoy

Hoe werkt het?

Blijft de vraag: hóe kan folie nare geuren neutraliseren? Martijn Hutten, accountmanager bij Fleetshield, legt uit: ‘Het is niet zozeer het folie zelf, maar een speciale laag op het folie die ervoor zorgt dat binnen 24 uur ruim tachtig procent van alle luchtjes geabsorbeerd wordt. Zo’n laag bestaat uit een natuurlijk moleculencomplex die geuren kan opzuigen, in plaats van camoufleren. Het aanbrengen van zo’n nieuwe laag is vrij eenvoudig en kan door het Hago-personeel zelf gedaan worden.’

Hago Fleetshield Ahoy

Positieve beleving

Het geurabsorberende folie van Fleetshield heeft behalve de afname van ongewenste geurtjes, nog een aantal positieve effecten. Met name de beleving speelt voor zowel Ahoy als voor Hago een belangrijke rol. Van Est: ‘Geur doet heel veel met mensen. Een toilet kan er brandschoon uitzien, maar als er een penetrante lucht hangt, verlaat je het toilet toch met een heel ander gevoel. Wat we bijvoorbeeld hebben waargenomen: heren en dames die elkaar na het toiletbezoek treffen, vragen enthousiast of het in het andere toilet er ook zo mooi uitziet. Het effect van de grafische print op het folie en de verlichting geven bezoekers echt een wow-effect.’

Hago Fleetshield Ahoy

Makkelijker schoonmaken

Jacco Sondaar, locatiemanager namens Hago, heeft nog een aantal andere positieve veranderingen waargenomen. ‘De hele uitstraling die het zelfklevende folie van Fleetshield aan de toiletgroepen geeft, zorgt voor een sociale controle. De toiletten zien er gewoon mooi uit en dat heeft effect: wat mooi is, wil je ook mooi houden. Dat vinden bezoekers en dat vinden onze schoonmaakmedewerkers. De aantrekkingskracht om iets kapot te maken is niet meer aanwezig. Bovendien krijgen Hago-schoonmaakmedewerkers positieve reacties van bezoekers en dat heeft weer zo zijn uitwerking op het personeel.
‘Bovendien is het werk veel makkelijker geworden. Er zijn nu meer grote, gladde oppervlakken die eenvoudig en met normale schoonmaakmiddelen zijn schoon te maken. En, ook heel belangrijk, het folie draagt bij aan ons doel om maatschappelijk verantwoord te ondernemen. We besparen vele liters water en gebruiken aanzienlijk minder chemicaliën.’

3

Sneeuwbaleffect

Toen de effecten van het folie in de sanitaire blokken in Ahoy zichtbaar werden, is het balletje gaan rollen. Jacco Sondaar kreeg steeds meer geïnteresseerde Hago-collega’s over de vloer die zélf wilden ervaren wat het folie precies deed. Via Ahoy kwamen Fleetshield en Hago met elkaar in contact en uiteindelijk resulteerde dat erin dat december 2014 beide partijen een partnership ondertekenden. Sondaar: ‘Uiteindelijk werkt Hago niet zozeer vóór Ahoy, maar vooral mét Ahoy en samen werken we voor alle bezoekers. Mensen komen naar de Ahoy voor een concert, een beurs of een evenement en we zijn er samen verantwoordelijk voor dat elke bezoeker het naar zijn zin heeft, tevreden naar huis gaat en het liefst nog een keer terugkomt, met iemand anders. Alles moet dan kloppen: van catering, beveiliging, parkeermogelijkheden en de schoonmaak.’

Hago Fleetshield Ahoy Tennant

Reageren?